کد روی بدلیجات

اگر شما نیز حتی برای یک بار از اکسسوری، بدلیجات و زیورآلات متنوع استفاده کرده باشید، احتمالا با اعداد و کدهای گوناگونی که روی این محصولات حک شده اند مواجه شده اید و برایتان این سؤال پیش آمده باشد که علت چیست؟

قبل از بیان علت باید بدانید که همه بدلیجات، کد ندارند و یا به عبارتی علامت گذاری نشده اند. زیرا این اعداد صرفا روی جواهرات و یا بدلیجاتی درج می شوند که از لحاظ کیفیتی در سطح خوبی بوده و از مواد اولیه مرغوب تولید شده باشند. در سال 1906 قانون بین المللی بین صنف جواهرسازان وضع شد که با درج عدد یا اعدادی روی بدلیجات، بتوان به خواص فلز به کار رفته در محصول پی برد.
بعد از آن نیز با وضع قوانین مختلف، علاوه بر این کدها، اسم سازنده و موارد گوناگون دیگری نیز روی بدلیجات حک می شد اما این قوانین دستخوش تغییرات شدند تا به امروز! امروزه حک اعداد معرف درصد خلوص انواع بدلیجات از واجبات تولید این محصولات است و شما رو و یا داخل آنان این اعداد را مشاهده می کنید. شما این امکان را دارید تا برای خرید و فروش عمده بدلیجات کیلویی به سایت زودیکا رجوع کنید. 

 کد روی بدلیجات چیست؟

کد روی بدلیجات اعدادی هستند که می توانند اطلاعات سودمندی در مورد جنس فلزها به ما بدهند. پس با ما همراه باشید تا به بررسی برخی از آن ها بپردازیم.

  • کدهای 0.925 / 925 / ster

نقره استرلینگ؛ دقیقا انتخاب اول و آخر بسیاری از افرادی که بسیار به نقره علاقه مند هستند. اگر بدلیجاتی که از این جنس هستند اورجینال باشند، حتما باید یکی از این سه کد روی آن ها درج شده باشد.
عدد 92.5% به معنای درصد خلوص نقره است و مابقی از فلزات دیگری همچون مس، آهن و ... تهیه شده است. این عدد ممکن است روی برخی از طلاها نیز ذکر شده باشد؛ نترسید و نگران نباشید! این به این معنی نیست که طلای شما از جنس نقره است و به عبارتی سر شما را کلاه گذاشته اند، بلکه این یک معنای دیگر دارد.
این کدها روی طلا به معنی این است که فلز پایه ما نقره استرلینگ است اما جنس روکش آن از طلا است، زیرا استفاده از طلا به تنهایی مرسوم نیست. به این دلیل که طلا خاصیت خراش پذیری بالایی دارد.

  • کد 10k

این کد بیانگر استفاده از 41.6% طلا یا به عبارتی 10 قسمت که معادل 24 قسمت از طلا است که در بدلیجات مورد نظر ما استفاده شده است. مابقی درصد ناخالصی، احتمالا از عناصری همچون روی، نیکل و ... است.

  • کد 14k

این کد زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که ما از 58.3% طلا خالص در بدلیجات استفاده کرده باشیم، این مقدار معادل 14 قسمت در هر 24 قسمت طلا خالص است.

  • کد 18k

همانطور که از اسمش پیداست، زمانیکه از 18 قسمت طلا خالص در هر واحد 24 قسمتی استفاده کنیم به گونه ای که درصد خلوص 75 درصد داشته باشیم، این کد روی جواهرات مورد نظر ما قابل رؤیت خواهد بود.

 کد روی بدلیجات چیست؟

  • کد 24k

24K یا 24 قسمت از طلای خالص یا واحد معیار! به عبارتی درصد خلوص 100% یا همان طلای ناب که اغلب گران ترین طلاها را شامل می شود، اما معمولا طلافروش ها از آن استفاده نمی کنند.
طلا به دلیل چگالی و خواص منحصر به فردی که دارد به راحتی قابل خراش و شکل پذیری است، از این رو طلاسازها اغلب از ناخالصی هایی همچون مس، روی، پالادیوم (برای تولید طلا سفید)، نیکل و ... استفاده می کنند تا طلای ما جدا از فرم پذیری بهتر، دوام بالاتری نیز داشته باشد.

  • کد GP

این کد معرف زیورآلاتی با روکش طلا است.

  • کد GF

زمانیکه از یک لایه نازک طلا استفاده شده باشد، این کد روی اکسسوری مورد نظر ما، مانند ساعت نوشته می شود.

همانطور که دیدید این اعداد و کدها به کمک ما آمده اند تا به راحتی بتوانیم پی به درصد خلوص هر کدام از آن ها ببریم و با اطمینان خاطر محصول مورد نظر خود را خریداری کنیم.

خواندن کدهای روی بدلیجات

اکنون با این کدها و محتوایی که در خود نهان کرده اند آشنا شدید، وقت آن است که هنگام خرید هر گونه زیورآلات، اکسسوری، جواهرات و بدلیجاتی که از جنس فلزهای محبوب و البته گران است به این کدها دقت کنید.

خواندن کدهای روی بدلیجات

شما با توجه به این کدها می توانید جدا از اینکه محصول مورد نظر خود را از نظر متریال دقیقا به همان صورتی که می خواهید خریداری کنید بلکه از بابت اعتبار زیورآلات خود از نظر بین المللی نیز اطمینان حاصل می کنید. بدلیجات زودیکا همگی کیفیت بسیار بالایی دارند و دارای کدها ی درج شده روی آنها هستند.

 

 

نوشتن دیدگاه