سنگ عقیق: معرفی، خواص و کاربردها

عقیق سنگی بسیار زیبا و قیمتی است که در صنعت جواهرسازی و تولید زیورآلات مختلف بسیار استفاده می شود. بشر از زمان های گذشته و قدیم الایام، این سنگ را می شناخته و نه تنها برای زیبایی بلکه برای بهرمند شدن از خواص متعددش در زندگی از  آن استفاده می کرد. مشهور است که این سنگ خواص بسیار موثر و مفیدی بر بدن و روان انسان دارد. همین مسئله باعث شده تا عقیق در فرهنگ های مختلف به کار برده شود.

این ماده معدنی یا به طور دقیق تر کانی؛ به دلیل وجود ترکیبات مختلف به رنگ های گوناگونی در طبیعت به چشم می خورد. تنوع رنگی این کانی به علت وجود فلزهای اکسیده شده مختلف در آن است. این سنگ جزو انواع های آتشفشانی و از نوع دگرگون شده می باشد و طبیعتا در مناطق آتشفشانی بیشتر یافت می شود. در این مطلب می خواهیم خواص و کاربرد های این کانی ارزشمند را بیشتر برای شما معرفی کنیم تا در صورت تمایل، از این کانی زیبا و مفید در زندگی روزمره خود استفاده کامل را ببرید.  

عقیق چیست؟

اشاره کردیم که این کانی از سنگ های دگرگونی است و مدت زمان زیادی است که انسان با آن آشنا شده و از آن استفاده می کند. این سنگ در سراسر جهان، از کشور های اروپایی در قرون وسطی تا ایران باستان همواره افراد بیشماری را مجذوب خود کرده است. وجود رنگ های متنوع و بسیار زیاد در آن، باعث شده تا در طول تاریخ برای ساخت مجسمه و ظروف خاص و مجلل به کار برده شود.

در مقطعی از تاریخ اروپا، ثروتمندان به جمع آوری و ایجاد کلکسیون ظروف ساخته شده با این کانی می پرداختند. نمونه هایی از این وسایل را می توان امروزه در موزه های مختلف جهان به خصوص موزه های اروپایی مشاهده کرد. از جمله مشخصات این کانی می توان به این مورد اشاره کرد که از خانواده سنگ های کوارتز است، در زمان شکستن سطحی ناصاف ایجاد می کند و جلا یا ظاهری روغنی و براق دارد.

زمانی که به سطح آن نگاه کنید، متوجه می شوید که زیاد شفاف نیست و حالتی کدر یا مات دارد. همانطور که گفتیم تمام فواید عقیق در ظاهر و شکل آن خلاصه نمی شود. این سنگ دارای اثرات مختلفی بر بعد جسمانی و روحانی شخص است. از اصلی ترین و شناخته شده ترین اثرات این کانی ایجاد ثبات و صلح در زندگی روزمره است. این خاصیت به شما کمک می کند از تنش های مختلف فاصله بگیرید و پایداری را در زندگی احساس کنید.

عقیق چیست؟

خواص و فواید روحی سنگ عقیق

این کانی از از دیرباز دارای قداست بوده و در مذاهب مختلف از آن با احترام یاد شده است. در روایات و نوشته های تاریخی گفته شده که حاکمان از این کانی به عنوان وسیله ای تزیینی و همچنین نوعی محافظ معنوی استفاده می کردند. از جمله اثرات روحی آن می توان به آرامش و پایداری ذهن و زندگی فرد اشاره کرد.

در بعضی روایات مطرح شده است که هر کس از این سنگ استفاده کند، رزق و روزی آن بیشتر می شود. در گذشته معتقد بودند که همراه داشتن این کانی فرد را در برابر خطرات و بلا ایمن می کند و شخص کمتر به خطر می افتد. گفته می شود که این سنگ دارای میدانی از انرژی های مثبت در اطراف خود است؛ این مسئله موجب می شود تا فرد در زمان استفاده از این کانی علاوه بر دریافت این انرژی سرشار و مثبت، انرژی های منفی را نیز دفع کند.

اثرات این سنگ به گونه ای قوی در نظر گرفته می شود که روزگاری اشخاص، در زمان جنگ ها برای در امان ماندن از آسیب های گوناگون از این کانی استفاده می کردند. همانطور که گفتیم باور بر این است که این سنگ قدرت محافظت کننده و نگهبانی از انسان را دارد.

یکی دیگر از اثرات روحانی آن بر افکار فرد است، این کانی ترس و نگرانی را از انسان جدا می کند و افرادی که دائما دچار استرس و اضطراب هستند را از این رنج رهایی می بخشد. این مورد در زندگی امروزی بسیار مفید است چراکه در عصر حاضر انسان به دلایل مختلف و بعضا کم اهمیت همواره احساس اضطراب می کند و ذهنی آشفته دارد. ثبات بخشیدن به افکار و منظم کردن ذهن، به تندرستی هر چه بیشتر فرد کمک می کند.

خواص و فواید روحی سنگ عقیق

خواص و فواید جسمی سنگ عقیق

عقیق در کنار کاربرد های روحانی، خواص و فواید جسمانی بسیاری نیز دارد. از جمله مهمترین اثرات آن بر بدن می توان به پیشگیری و درمان شیدایی یا جنون اشاره کرد. از این سنگ برای جلوگیری از لخته شدن و خونریزی های داخلی استفاده می شود.

به طور کلی می توان گفت که این سنگ بر تمام اعضای بدن اثری مطلوب دارد و به حفظ تعادل و پایداری سلامت اعضا کمک می کند. دستگاه گوارش به خصوص معده را تقویت می کند و اگر فرد به بیماری مثل زخم معده مبتلا باشد در درمان آن مفید خواهد بود. باعث کارکرد بهتر کلیه در دفع مواد زائد بدن می شود و به این ترتیب به سلامتی و پاک شدن خون کمک می کند.

در بهبود سم زدایی بدن، با اثر مثبت بر کبد شرکت دارد و از این رو فرد سالم تر خواهد ماند. این سنگ اگر به صورت سرمه استفاده شود؛ به افزایش قدرت بینایی چشمان کمک خواهد کرد و اثری بسیار مفید خواهد داشت. توجه داشته باشید که برای درمان بیماری های خود حتما به پزشک و متخصص مربوطه مراجعه کنید و موارد گفته شده صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شما می باشد و به عنوان مکمل درمان موثر خواهد بود.

خواص و فواید جسمی سنگ عقیق

نگهداری و شارژ سنگ عقیق

برای نگهداری و شارژ آن، توصیه های مختلفی شده است. این سنگ با گرفتن انرژی از منابع پویا و فعال مجدد شارژ می شود. برای این کار شما نیاز به وسایل خاصی نخواهید داشت. کافی است به یک آب جاری دسترسی داشته باشید تا چند روز یک بار با شستن آن در آب روان شارژ شود.

اگر این کار برای شما مقدور نیست، نگران نباشید؛ به جای آن می توانید دو هفته یک بار یا بیشتر آن را مدتی در زیر نور خورشید قرار دهید تا انرژی آن مجددا برگردد و شارژ شود. برای اینکه عقیق شما سالم بماند سعی کنید به آن مواد شوینده نزنید و در هنگام استفاده از این مواد آن را کنار بگذارید. همچنین صدمات و ضربات فیزیکی به آن آسیب می زنند. با رعایت موارد گفته شده عقیق شما از آسیب در امان خواهد بود و سالیان طولانی می توانید از آن استفاده کنید و از خواص بی نظیرش بهرمند شود.

 

محصولات پیشنهادی
نوشتن دیدگاه