فرق عطر و ادکلن؛ معنی، ماندگاری و کاربردها

بوی خوش یکی از فاکتورهای جذابیت است. کسی که عطر و بوی خوبی داشته باشد، تاثیر مثبتی رو افرادی می­ گذارد که با او ملاقات می ­کنند. افراد به همین منظور از عطر و ادکلن استفاده می ­کنند. در گذشته تصور می شد هدیه دادن عطر موجب جدایی می شود، اما باید این عقیده را کنار گذاشت. عطر و ادکلن یکی از بهترین هدایایی است که می توانید به نزدیکان خود بدهید. در این نوشته به فرق عطر و ادکلن و همچنین کاربردهای آن­ها به طور جزئی می ­پردازیم.

فرق عطر و ادکلن؛ معنی، ماندگاری و کاربردها

تفاوت عطر و ادکلن و اسانس

در قدیم چنان تصور می­شد که عطر و ادکلن یکی هستند و تفاوت آن در این بوده که ادکلن مردانه و عطر زنانه است. در حالی که این تصور کاملا غلط است. شاید یکی از دلایل آن این بوده که مردان به عطرهای ملایم تر تمایل داشته­اند که باعث می­ شد ادکلن (که ملایم تر است) مردانه محسوب شود.

فرمولاسیون عطرها و ادکلن ها و مواد تشکیل دهنده آن ها متفاوت است. مهم ترین مواد تشکیل دهنده عطرها شامل الکل، آب، اسانس، رنگ طبیعی یا مصنوعی و غیره است. اسانس­ها منشاءهای مختلفی دارند، اسانس معمولا روغن طبیعی است که از گیاهان مختلف استخراج می شوند، مانند ترنج، یاسمن، رز، زنبق و اسطخودوس.

مهم ترین تفاوت میان عطر و ادکلن در غلظت آن است. به طور کلی می­توان گفت که ادکلن معمولا غلظت کمتری نسبت به عطرها دارد. به همین سبب غلظت اسانس به کار رفته در عطر بیشتر بوده و بوی آن بیشتر به مشام می رسد.       

در واقع، میزان اسانس به کار رفته در عطرها بین 18 تا 25 درصد بوده، در حالی که ادکلن حاوی اسانس 2 تا 5 درصد است. به همین سبب، ممکن است اسانس عطر و ادکلن یکسان باشد، اما به خاطر تفاوت در میزان اسانس و الکل به کار رفته در دو رده عطر و ادکلن طبقه بندی شوند. به خاطر اسانس کمتر ادکلن، عطر آن ملایم تر حس می شود. البته، به خاطر اسانس کمتر و الکل بیشتر آن، قیمت ادکلن نسبت به عطر کمتر است.

دیگر تفاوت مهم میان عطر و ادکلن در روش استفاده آن است. ادکلن روی پوست مالیده شده در حالی که عطر با فاصله اسپری می شود.  با توجه به ماندگاری بالاتر عطر، باید مقادیر کمتری نسبت به ادکلن اسپری شود.

تفاوت عطر و ادکلن و اسانس

ماندگاری عطر بیشتر است یا ادکلن

چنانکه گفته شد اسانس موجود در عطر بیشتر و در نتیجه غلظت عطر نسبت به ادکلن بیشتر است. همین امر موجب شده که ماندگاری عطر از ادکلن بیشتر باشد. باید به خاطر داشت که به علت ماندگاری بالای عطر، نباید مقدار زیادی از آن را در هر نوبت استفاده کرد. در حالی که ادکلن به خاطر بوی ملایم خود می­تواند بیشتر مصرف شود.

معمولا ماندگاری عطر حدود 6 الی 8 ساعت است. در دقایق اولیه اسپری، عطر بوی تندی دارد و به مرور زمان بوی آن کاهش می­یابد. عطر برای افرادی که ممکن است پوست حساس داشته باشند، گزینه مناسب تری است، از این بابت که نیاز به چند بار اسپری در روز مانند ادکلن ندارد.

ماندگاری ادکلن ها کمتر و حدود 2 ساعت است. اکثرا افرادی از ادکلن استفاده می کنند که علاقه ای به بوی تند نداشته و رایحه های ملایم و سبک را ترجیح می دهند. انتخاب میان عطر و ادکلن به سلیقه فرد برمی گردد. بعضی افراد می­خواهند عطری که استفاده می کنند نظر اطرافیان را جلب کند، و افراد دیگری ترجیح می دهند صرفا بوی ملایمی داشته باشند که از نزدیک قابل استشمام باشد.

ماندگاری عطر بیشتر است یا ادکلن

کاربرد عطر چیست؟         

عطر انواع مختلفی دارد که هر کدام به لحاظ درصد و غلظت اسانس و حتی کاربردهای خود با هم تفاوت دارند. در واقع انواع عطر را می­ توان به سه گروه تقسیم نمود:
پرفیوم : که غلظت اسانس آن 20 تا 25 درصد است.
ادوپرفیوم: که غلظت اسانس آن 15 تا 20 درصد است.
ادوتوالت: که غلظت اسانس آن 10 تا 15 درصد است.

همانطور که گفته شد عطرها در رده پرفیوم 6 الی 8 ساعت ماندگاری دارند. به خاطر وجود الکل در فرمولاسیون ساخت عطر، اگر پوستی به خشکی حساس باشد، نباید میزان زیادی مواد حاوی الکل روی آن اعمال کرد. به همین سبب برای این افراد توصیه می­ شود که از پرفیوم استفاده کنند که بیشترین ماندگاری را در عین استعمال کمتر، دارد.

ادوپرفیوم نیز نوعی عطر محسوب می ­شود. این نوع عطر ها بین 15 الی 20 درصد اسانس روغنی دارند. اما به خاطر اسانس کمتر، بوی ملایم تری دارند. ماندگاری آن­ها نیز تا 5 ساعت است. ادوپرفیوم به علت اسانس کمتر خود معمولا قیمت کمتری دارند. به خاطر ماندگاری با هزینه مناسب، ادوپرفیوم میان فروشندگان و مشتریان محبوبیت ویژه ای دارد. رده دیگر عطرها که میزان اسانس آن متفاوت است، ادوتوالت است. این نوع عطرها 5 تا 15 درصد اسانس دارند. مدت ماندگاری این عطر 2 الی 3 ساعت است. به سبب اسانس کمتر، بوی آن نسبت به ادوپرفیوم ملایم تر و سبک تر است.

کاربرد عطر چیست؟         

کاربرد ادکلن چیست؟

ادکلن­ ها درصد الکل بیشتری دارند. اسانس آن­ها همانطور که گفته شد بین 2 تا 5 درصد است. به همین سبب رایجه ادکلن بسیار ملایم است. البته، به خاطر اسانس کمتری که دارد، قیمت آن نسبت به انواع عطر نیز کمتر است. از آنجایی که ماندگاری ادکلن کمتر است، لذا میزان استفاده از آن نیز باید بیشتر باشد. باید به خاطر داشت، افرادی که پوست حساسی دارند، بهتر است ادکلن مصرف نکنند، چرا که الکل بالا، موجب خشکی پوست می شود.

نوع دیگری از عطر که درصد اسانس آن شبیه به ادکلن است اما فاقد الکل است، اوفرش نامیده می­ شود. این محصولات حاوی 1 تا 3 درصد اسانس هستند و ماندگاری آن ها به نسبت پایین و حدود 1 ساعت است. اوفرش حس شادابی و سرزندگی را به فرد و اطرافیان او می دهد.

یکی از فروشگاه های ارائه دهنده عطرها و ادکلن های معروف، فروشگاه زودیکا است. این فروشگاه اینترنتی مجموعه فوق العاده ای از بهترین هدایا را برای مناسبت­های مختلف جمع آوری کرده و به مشتریان خود ارائه می کند، از جمله: زیور آلات بدل، نیم ست، تمام ست، بدلیجات مردانه و غیره. این فروشگاه علاوه بر این موارد، انواع عطر و ادکلن مردانه و زنانه را نیز عرضه می­ کند.

 

محصولات پیشنهادی
نوشتن دیدگاه