بعد از سوراخ گوش چه پمادی استفاده کنیم

پیرسینگ یا سوراخ کردن گوش یکی از ساده‌ترین عمل‌های زیبایی است که در میان خانم‌ها و برخی آقایان طرفدار دارد. خوشبختانه امروزه به جای استفاده از روش‌های سنتی و نه چندان بهداشتی از دستگاه‌های مخصوص سوراخ کردن گوش استفاده می‌شود. البته بهتر است که قسمت‌های غضروفی عضو شنوایی را دستکاری و پانچ نکنید. زیرا گاهی اوقات این عمل باعث ایجاد عفونت‌های غضروفی شده که در موارد حاد به جراحی و تخلیه چرک نیاز خواهد داشت. پیرسینگ اگرچه در ظاهر عملی ساده است، اما در صورت عدم رعایت دستور‌العمل‌ها و نکات بهداشتی می‌تواند خطرناک باشد. اگر سوال شما این است که بعد از سوراخ گوش چه پمادی استفاده کنیم، در ادامه با ما همراه باشید، چرا که در این مطلب از زودیکا به معرفی برخی مراقبت‌های بعد از پیرسینگ گوش پرداخته‌ایم.

مراقبت‌ های دارویی بعد از سوراخ گوش

رعایت بهداشت، استفاده از دارو، عدم تماس موضع با آب و انتخاب گوشواره‌های سبک از مهمترین مراقبت‌های بعد از پیرسینگ گوش هستند. همچنین نباید بخش‌های غضروفی گوش را سوراخ کرد، زیرا این کار می‌تواند به بروز عفونت غضروفی منجر شود. به طور کلی، با پانچ قسمتی از بدن زخم کوچکی در آن ناحیه به وجود می‌آید که برای درمان آن استفاده از پمادهایی مانند تتراسایکلین (Tetracycline) مفید است. این نوع پمادها را بهتر است که در 24 الی 48 ساعت اولیه به مدت حداقل 3 بار در روز مصرف کنید. در ادامه موثرترین داروها برای درمان عفونت سوراخ گوش معرفی شده‌اند:

  • پماد تتراسایکلین: این پماد یکی از بهترین گزینه‌های دارویی برای درمان پیرسینگ و عفونت احتمالی بعد از آن است. برای بهبود زخم حاصل از این عمل باید از پماد تتراسایکلین 3 درصد استفاده کنید. البته نباید این پماد آنتی‌بیوتیک را خودسرانه مصرف نمود. در ابتدا عضو عفونی را با محلول آب و نمک شسته و چرک‌ها و آلودگی‌های اطراف سوراخ را تمیز کنید. بعد از خشک کردن عضو با یک پارچه خشک، به اندازه سر انگشت از تتراسایکلین روی زخم بمالید.
  • پماد جنتامایسین (Gentamicin): برای درمان عفونت پیرسینگ باید روزانه 3 الی 4 بار از پماد آنتی‌بیوتیک جنتامایسین استفاده کنید. نحوه مصرف پماد جنتامایسین نیز دقیقا مشابه تتراسایکلین است.
  • آنتی‌بیوتیک: اگر قصد درمان عفونت گوش و غضروف آن را دارید، زیر نظر پزشک آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. البته آنتی‌بیوتیک‌های معمولی برای این منظور مفید نیستند و باید از نمونه‌های قوی‌تری استفاده نمایید. سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin) یکی از متداول‌ترین داروها برای کاهش عفونت پیرسینگ است.
  • آسپرین: این دارو نیز می‌تواند روند بهبودی عفونت سوراخ گوش و غضروف را تسریع کند. قرص آسپرین و آب را با هم مخلوط کرده و خمیر حاصل را مستقیما روی ناحیه آسیب دیده (برای 10 دقیقه) بمالید. انجام این کار حداقل 2 بار در روز پیشنهاد شده است.

مراقبت‌ های دارویی بعد از سوراخ گوش

بعد از سوراخ گوش چه پمادی استفاده کنیم

همانطور که در مطلب بالا اشاره شد بهتر است برای این عمل به مراکز معتبر مراجعه نمایید و با رعایت نکات مهم به التیام زخم کمک کنید. یکی از نکات مهم پس از سوراخ کردن گوش استفاده از پمادهای مخصوص است که می توانند در این امر بسیار تاثیر گذار باشند. در نتیجه این سوال برای افرادی که اقدام به این عمل می کنند پیش می آید که بعد از سوراخ گوش چه پمادی استفاده کنیم؟

طبق بررسی های انجام شده پس از این عمل باید حداقل تا 2 روز هر ساعت یک بار از پماد تتراسایکلین استفاده نمایید. البته دقت داشته باشید برای زدن این پماد باید ابتدا دست های خود را با شوینده های مخصوصی که آنتی باکتریال هستند به خوبی بشویید و با پارچه ای تمیز کاملا خشک کنید. در واقع با این کار از انتقال عفونت جلوگیری می کنید و کمک می کنید در کمتر از 6 هفته زخم آن بهبود پیدا کند.

البته علاوه بر پماد باید به جنس و مدل گوشواره انتخابی نیز دقت کنید. زیرا برخی از گوشواره های بدل بی کیفیت می توانند سبب تحریک زخم شوند و ایجاد تورم و قرمزی کنند. البته ناگفته نماند پماد جنتامایسین نیز می تواند اثر درمانی بسیار خوبی داشته باشد که دوره درمان آن نیز همانند تتراسایکلین است. برخی افراد ترجیح می دهند از درمان های خانگی استفاده کنند از این رو به جای پمادهایی که به آن ها اشاره شد از آب و نمک رقیق استفاده می کنند که این کار نیز بی تاثیر نیست. اما توصیه می شود پس از این کار برای التیام بیشتر و جلوگیری از ایجاد عفونت از دو پماد تتراسایکلین یا جنتامایسین استفاده کنید.

بعد از سوراخ گوش چه پمادی استفاده کنیم

مراقبت های خانگی بعد از سوراخ گوش

اگر برای بهبود گوش تازه سوراخ شده خود به پزشک یا دارو دسترسی ندارید، از روش‌های خانگی زیر کمک بگیرید:

  • روغن درخت چای: این روغن به واسطه داشتن خاصیت ضد باکتریایی برای بهبود عفونت پیرسینگ بسیار موثر است. برای استفاده از روغن درخت چای فقط کافی است که پنبه آغشته به 2 تا 3 قطره از روغن را در منطقه اطراف سوراخ بمالید. این کار را 2 بار در روز و تا زمان برطرف شدن کامل تورم انجام دهید.
  • کمپرس آب گرم و نمک دریا: یک تکه پارچه را در مخلوط آب داغ و نمک دریا خیس کنید. سپس دستمال را روی عضو عفونی قرار دهید تا التهاب و درد کاهش یابد. اگر به نمک دریا دسترسی ندارید، از کمپرس آب گرم استفاده نمایید.
  • آب لیمو: از آنجایی که لیمو خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کننده دارد، برای معالجه عفونت پیرسینگ غضروف مفید است. آب نصف یک لیمو را گرفته و آن را با آب مخلوط کرده و سپس یک تکه پنبه را در محلول حاصل خیس کنید. پنبه را روی سوراخ گوش یا غضروف قرار دهید. این روند را می‌توانید دو الی سه بار در روز تکرار نمایید.
  • الکل: موارد مطرح شده در بالا جزو موثرترین راه‌های درمان خانگی پیرسینگ هستند. اما اگر با وجود آشنایی با این موارد باز هم می‌پرسید که بعد از سوراخ گوش چه پمادی استفاده کنیم، باید بگوییم که به جز در موارد حاد نیازی به استفاده از دارو نیست. پنبه آغشته به الکل می‌تواند به طور کامل محل سوراخ را تمیز و ضدعفونی نماید. این کار را باید روزی 3 مرتبه برای هر دو طرف عضو انجام داد.

بدنه گوشواره را نیز باید با الکل ضدعفونی کرد. همچنین پیش از اینکه گوشواره خود را دوباره بپوشید، آن را به یک پماد ضد باکتری آغشته کنید. 

نوشتن دیدگاه