پابند الکترونیکی به چه کسانی تعلق میگیرد

پابند الکترونیکی یکی از انواع ردیاب‌هایی است که به صورت الکترونیکی مکان حضور افراد را بررسی می‌کند. این پابندها به پای محکومان واجد شرایط خاصی بسته می‌شوند. افرادی که دارای جرایم درجه پنج تا هشت هستند باید پس از دوران محکومیت از این پابندها استفاده کنند. همچنین افرادی که دارای جرایم درجه دو تا چهار هستند می‌توانند خارج از زندان و در محدوده مراقبتی مشخص شده از این پابندها استفاده کنند. پابندهای الکترونیکی در واقع امکان حبس الکترونیکی را برای افراد فراهم می‌کنند و ضمن کاهش هزینه‌های حبس برای دولت، باعث آزادی مشروط افراد نیز خواهند شد.

دادگاه با توجه به شرایط خاص فرد می‌تواند در صورت تایید و رضایت محکوم، از پابند الکترونیکی برای او استفاده کند. طبق آیین نامه، استفاده از این پابندها در قانون مجاز بوده و پلیس می‌تواند به صورت مستمر و یا دوره‌ای آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد. اگر فرد محکوم و دارای پابند الکترونیکی، در پابند خود تغییری ایجاد کرده و آن را دستکاری نمایید، از طریق مانیتورینگ اطلاعات آن به دست پلیس خواهد شد. در چنین شرایطی فورا مشخص می‌شود که فرد کجاست و باید به او هشدار داده شود. معمولا چندین بار هشدار به فرد محکوم به پابند الکتریکی داده می‌شود و اگر به هر دلیلی محکوم به این هشدارها توجهی نکند، قاضی پرونده می‌تواند امکان استفاده از پابند الکترونیکی را از او بگیرد.

محدوده پابند الکترونیکی چقدر است؟        

فرد دارای پابند الکترونیکی مانند افراد دیگر جامعه آزاد است و می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود بپردازد. با این حال باید حتما به محدوده تردد خود توجه داشته باشد. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در مورد پابند الکترونیکی به آن توجه داشته باشید، محدوده‌ای است که برای حرکت و عبور و مرور در نظر می‌گیرند. محدوده پابندهای الکترونیکی برای هر یک از زندانیان بسته به قوانین و ضوابط کشور متفاوت است. هر چقدر جرم فرد سنگین‌تر باشد، باید در محدوده کوچک‌تری حرکت کند. در اکثر مواقع، پابندهای الکترونیکی برای مسافت 1000 متر در نظر گرفته می‌شوند. اما در جرایم سنگین، این محدوده می‌تواند 200 متر نیز باشد. اگر فرد دارای پابند الکترونیکی در خارج از محدوده در نظر گرفته شده حرکت کند، سیستم هشدار داده و نیروهای نظامی قادر به ردیابی فرد هستند.

محدوده پابند الکترونیکی برای هر فرد توسط قاضی پرونده و سایر مقامات ذی‌صلاح و سازمان زندان‌ها تعیین می‌شود. نوع شغل و شرایط زندگی فرد نیز روی این محدوده تاثیر بسیار زیادی دارد. در واقع این محدوده با در نظر گرفتن محل سکونت، محل کار، دسترسی به مراکز درمانی و سایر مکان‌های ضروری تعیین خواهد شد. نوع جرم، سابقه مجرم، میزان خطر فرار، شرایط خانوادگی و اجتماعی فرد نیز روی این موضوع تاثیر بسیار زیادی می‌گذارند. علاوه بر محدودیت تردد بر اساس مسافت، ممکن است برای افراد محدودیت رفت و آمد در ساعات مختلفی از روز نیز در نظر گرفته شود.

محدوده پابند الکترونیکی چقدر است؟        

درخواست افزایش محدوده پابند الکترونیکی

محدوده پابند الکترونیکی براساس نوع جرم و شرایط فرد تعیین می‌شود. در واقع بسته به محل زندگی، محل کار و مسافت تردد فرد مورد نظر، محدوده مشخص خواهد شد و بر این اساس فرد مجاز به تجاوز از محدوده نیست. با این حال در محکومان بسیاری دیده شده که می‌خواهند درخواست افزایش محدوده پابند الکترونیکی را داشته باشند. این موضوع باید به «اجرای احکام» ارجاع داده شود. در صورتی که افراد دلایل محکمه پسندی برای افزایش محدوده پابند الکترونیکی داشته باشند، این کار قابل انجام است.

دقت کنید که برای افزایش محدوده پابند الکترونیکی، حتما باید در آن زمانی که از پابند استفاده کرده‌اید محدوده مورد نظر را رعایت کرده باشید. در غیر این صورت و در صورت دریافت هشدار، نه تنها نمی‌توانید برای افزایش محدوده درخواست دهید، بلکه ممکن است دچار مشکلاتی نیز شوید. بنابراین، برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل، به محدوده پابند الکترونیکی پایبند باشید و تا زمانی که محدوده افزایش پیدا نکرده است، از آن تجاوز نکنید. اگر نیاز به ثبت درخواست افزایش محدوده پابند الکتریکی را دارید و این موضوع برای شما بسیار مهم است، می‌توانید از وکلای مطرح در این زمینه کمک بگیرید تا بر اساس شرایط شما، بهترین روش‌ها را برای ثبت درخواست افزایش محدوده پابند الکترونیکی استفاده نمایند.

درخواست افزایش محدوده پابند الکترونیکی

سخن پایانی

پابند الکترونیکی به افرادی تعلق می‌گیرد که دارای شرایط مورد تایید قاضی برای دریافت آن هستند و می‌توانند حبس خانگی را به جای حبس در زندان تجربه کنند. این پابندها برای افراد محدودیت شغلی ایجاد نمی‌کنند و حتی ممکن است افراد قادر به حضور در محل کار خودشان باشند. با این حال نباید از محدوده در نظر گرفته شده، مسافت بیشتری را طی کنند. در شرایط خاصی امکان ثبت درخواست افزایش محدوده پابند الکترونیکی وجود دارد؛ اما برای ثبت درخواست، بهتر است حتما دلایل محکمه پسندی داشته باشید.

 

نوشتن دیدگاه