انواع بدلیجات

ایرانیان از دیرباز با استفاده از چوب و مهره های رنگی ساخت زیور آلات را آغاز کردند. رفته رفته با کشف معادن طلا و نقره و سنگ های قیمتی، ساخت زیورآلات و بدلیجات رواج پیدا کرد و به نوعی تجارت تبدیل شد. در گذشته به علت قیمت بالای طلا و نقره، طرفداران بدلیجات قشر ضعیف و متوسط جامعه بودند، اما امروزه با دنیای جدیدی از بدلیجات مواجه هستیم که دیگر توجه قشر خاصی از جامعه را در برنمی گیرد. بلکه مدل ها و طرح های متنوع آن باعث شده بدون در نظر گرفتن قیمت پایین، جایگزین طلا و نقره شوند.
بدلیجات هم مانند طلا و نقره نیازمند مراقبت هستند که نوع مراقبت به جنس آن ها وابسته است. استقبال عمومی از بدلیجات سبب شده طراحان و سازندگان این زیورآلات به سمت و سوی طراحی و تولید بدلیجات با رنگ ثابت، جنس مقاوم و فاقد حساسیت پوستی بروند. اگر به درستی از بدلیجات استفاده کنید، می توانید برای مدتی طولانی از داشتن آن ها لذت ببرید. اما انواع بدلیجات چیست و از چه جنس و روکشی تشکیل شده اند؟ اگر شما نیز به دنبال شناخت انواع بدلیجات و جنس آن ها هستید، به خواندن این مطلب تا پایان آن ادامه دهید. شما این امکان را دارید تا برای خرید و فروش عمده بدلیجات کیلویی به سایت زودیکا رجوع کنید.

بدلیجات چیست

بدلیجات چیست؟

بدلیجات به محصولاتی گفته می شود که زیر مجموعه زیورآلات هستند. آن ها با انواع روکش ها و جنس های متنوع به عنوان شی زینتی شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند. ساخت و تولید انواع بدلیجات امروزه مورد توجه شرکت ها و سرمایه داران زیادی قرار گرفته است. برای تهیه و استفاده از آن ها لازم است انواع بدلیجات را بشناسید و با جنس و نحوه مراقبت از آن ها اشنا شوید.

انواع جنس بدلیجات

از انواع جنس بدلیجات می توان به بدلیجات با روش آب طلا، آب نقره، روکش تیتانیوم، رادیوم، استیل و بدلیجات روی و برنج اشاره کرد. حال قصد داریم به توضیح مختصری درباره هر کدام از آن ها بپردازیم.

  • بدلیجات با روکش طلا
    روکش طلا از قدیمی ترین و پر طرفدار ترین روش ساخت بدلیجات است. تشخیص این نوع بدلیجات با طلای واقعی به سادگی امکان پذیر نیست و کار متخصصین این امر است. این نوع بدل درخشندگی خاصی دارد و از ترکیب طلا و فلزی دیگر تشکیل می شود که امکان تغییر رنگ را کاهش می دهد و مقاوم می شود. در واقع هدف از ساخت این نوع بدلیجات شبیه سازی با طلای زرد است.

انواع جنس بدلیجات

  • بدلیجات با روکش نقره
    این نوع آبکاری نیز در ساخت بعضی از بدلیجات به کار می رود. نکته قابل توجه در این آبکاری ارتباط ضخامت روکش و مقاومت آن است. در واقع هر چقدر ضخامت آبکاری زیاد باشد، مقاومت آن در برابر خوردگی بیشتر می شود.
  • بدلیجات با روکش رادیوم
    این روکش می تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که به زیورآلات سفید علاقه دارند. این فلز نادر به رنگ نقره ای-سفید است که انعطاف پذیری بالای آن سبب شده که به راحتی بتوان انواع ایده ها و طرح را روی آن پیاده کرد. روکش این کار در برابر انواع خش و خراش مقاوم است که به هیچ وجه تغییر رنگ نمی دهد. به سبب عدم وجود فلز نیکل (فلز حساسیت زا) در روکش رادیوم این پوشش مناسب افرادی است که پوستشان نسبت به استفاده از بدلیجات حساس است.
  • بدلیجات تیتانیوم
    این فلز دارای دو رنگ سفید و استیل است، اما درخشندگی و ماندگاری رنگ سفید آن مانند رادیوم نبوده و در صورت تماس با عرق انسان رنگ خود را از دست داده و سیاه می شود.
  • بدلیجات روی
    یکی دیگر از فلزات کاربردی در صنعت بدلیجات که به علت رنگ خاص خود طرفداران بسیاری دارد فلز روی است. این فلز از حساسیت بالایی برخوردار بوده و برای حفظ جلوه و رنگ به مراقبت احتیاج دارد. مواد شیمیایی از عواملی است که باعث از بین رفتن رنگ و درخشندگی بدلیجات با روکش روی می شود. پس به یاد داشته باشید هنگام کار با شوینده ها از تماس آن ها با بدلیجات جلوگیری کنید.

انواع جنس بدلیجات

  • بدلیجات پرطرفدار برنجی
    استفاده از فلز برنج برای تولید ظروف برنجی سالها است که مرسوم شده است. برنج از ترکیب دو آلیاژ مس و روی حاصل می شود. در حال حاضر شرکت ها و برندهای بزرگی در سراسر جهان به علت خاصیت چکش خواری و خورندگی کم برنج از آن برای ساخت و تولید انواع بدلیجات و زیورآلات استفاده می کنند. این فلز نسبت به سایر رقبای خود واکنشی سریع تری با محیط داشته که برای کسانی که حساسیت پوستی دارند گزینه مناسبی نیست. البته راهکار برطرف کردن این مشکل آبکاری آن با آب طلاست که جلوی حساسیت پوستی را می گیرد.
  • بدلیجات رنگ ثابت مسی
    رنگ متفاوت و خاصیت درمانی این فلز آن را بسیار محبوب کرده است. قدمت استفاده از مس به عنوان ظروف مصرفی خانوارهای ایرانی به هزاران سال پیش بر می گردد. خواص درمانی و زیبایی ظاهری آن باعث شده امروزه به عنوان زیورآلات مصرفی نیز مورد استفاده واقع شود.
    این نوع فلز رنگ مقاومی دارد و به راحتی سیاه نمی شود. اما به خاطر این خاصیت مراقبت از آن را کنار نگذارید و دائما از آن استفاده کنید. این فلز نیز ممکن است به علت استفاده مداوم و تماس دائم با عرق رنگ خود را از دست بدهد.

انواع جنس بدلیجات

  • انواع بدلیجات استیل
    استیل یک فلز با کیفیت و مقاوم با درخشندگی بالا است. خاصیت اکسید نشدن فلز استیل باعث استفاده از آن در بیشتر صنایع شده است. استیل جزء فلزات رنگ ثابت و ضد حساسیت بوده که به سادگی رنگ خود را از دست نمی‌دهد. اگر پوست حساسی دارید، به راحتی به سراغ بدلیجات استیل بروید؛ چراکه به هیچ عنوان حساسیت ایجاد نمی کند.

انواع مدلهای بدلیجات

امروزه بدلیجات در انواع مدل های مختلف طراحی و تولید می شوند و در این مسیر شرکت های سازنده آن ها با هم به رقابت می پردازند. مدل های مختلف بدل بسته به جنسیت، سن و دیگر عوامل متفاوت است. به طور مثال سرویس های دخترانه بدلیجات از ظرافت و نقش های فانتزی برخوردار هستند که آن را با سرویس بدل زنانه متفاوت می کند. دستبند، گردنبند، پلاک و زنجیر، النگو، گوشواره، پابند، آویز بینی، آویز ساعت مچی از انواع بدلیجات است که با مدل های مختلف عرضه و وارد بازار می شود.

بیشترین مصرف بدلیجات روی چه چیزی است

بیشترین مصرف بدلیجات روی چه چیزی است؟

اگر بخواهیم به یک جمع بندی پایانی از تمام فلزاتی که برای ساخت زیورآلات و بدلیجات استفاده می شود برسیم، باید بگوییم استیل از میان تمام فلزاتی که برای تهیه زیورآلات به کار گرفته می شود، بهترین کارایی و بالاترین درخشندگی را دارد. خاصیت ضد حساسیت پوستی نیز از دیگر مواردی به شمار می آید که استیل را در میان فلزات متمایز کرده است.
در بین مدل های مورد استفاده نیز دستبند و زنجیر بیشترین مورد مصرفی و کارایی را دارد. مدل ها و طرح های متنوع دستبند و زنجیر سبب شده در میان آقایان به خصوص قشر جوان و نوجوان طرفداران زیادی پیدا کنند و مورد استفاده قرار بگیرند. زنجیر بدل می تواند همراه با پلاک طلا یا نقره روی گردن شما خودنمایی کند بدون اینکه بدل بودن آن مشخص شود.
دنیای زیورآلات دنیای زیبا و جذابی است که هر انسان صاحب ذوق و سلیقه را به سوی خود می کشاند. طرح و ایده های خلاقانه سبب شده که دیگر استفاده از آن ها به قشر و جنسیت خاصی تعلق نگیرد و افراد بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت به سراغ آن ها بروند. خاصیت درمانی و انرژی بخشی برخی از فلزات، از دیگر عوامل استقبال عمومی آن ها به شمار می آید. اگر اهل مراقبت از زیور آلات بدلی هستید، با خیال راحت آن ها را تهیه کنید و از مصرف آن ها برای مدتی متمادی لذت ببرید. برای دیدن از انواع بدلیجات و تهیه آن، می توانید به وبسایت گالری بدلیجات زودیکا، عرضه کننده بهترین برندهای ایرانی و خارجی، مراجعه کنید. زودیکا، تنوع بی نظیری از انواع بدلیجات را در اختیار شما قرار می دهد.

 

 

نوشتن دیدگاه