چرا طلا برای مردان حرام است؟

در سال‌های اخیر تحقیقات پزشکی مهر محکمی بر حکم طلا برای مرد در اسلام زده است. احتمالا شما هم تا به حال به کرات شنیده‌اید؛ در اسلام آمده است که طلا برای مردان حرام است. اما تا چند سال‌ اخیر دلیل علمی آن ارائه نشده بود و این ادعا صرفا یک حکم شرعی بود. ولی در سال‌های اخیر، تحقیقات پزشکی نیز این حکم را تایید کرده‌اند و ثابت شده است که طلا تاثیرات مخربی بر روی سلول‌های پوست و خون مردان بر جا می‌گذارد، و به مرور زمان باعث به وجود آمدن امراض مختلف در بدن مردان می‌شود، اما اینکه به چه دلیلی این اتفاق می‌افتد و این تاثیرات مخرب چگونه و با چه ساز و کاری در بدن مردان رخ می‌دهد جای بحث دارد. ما در ادامه به صورت مفصل به این مسئله پرداخته‌ایم. پس با ما تا انتها همراه بمانید.

چرا اسلام طلا را برای مردان حرام کرده است؟

تقریبا تمام فقها در حرام بودن طلا برای مرد اتفاق نظر دارند و همه آنها در قوانین اسلام این نکته را ذکر کرده‌اند. در کتب تاریخی نیز روایات متعددی از ائمه اطهار علیه السلام وجود دارد که همگی دال بر حرام بودن طلا برای مرد هستند. یکی از این کتاب‌ها وسائل الشیعه است. در ادامه چند روایت از این کتاب را با یکدیگر در این زمینه مرور می‌کنیم.

از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: «مرد طلا نپوشد و با طلا نماز نخواند.»

همچنین در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام نقل شده است که: «آهن زینت اهل جهنم و طلا زینت اهل بهشت است و خداوند آهن را در دنیا زینت جن و شیاطین قرار داده و طلا را زینت زنان قرار داده است. پس برای مردان حرام است پوشیدن آن و نماز خواندن با آن.»

امام باقر علیه السلام نیز فرمودند: «جایز است برای زن با طلا انگشتری داشته باشد و با آن نماز بخواند و این بر مردان حرام است»

در وسائل الشیعه روایتی نیز از پیامبر صلی الله و امام علی علیه السلام ثبت شده است که فرمودند: «ای علی! انگشتر طلا نپوش که این زینت تو در بهشت است.»

اگرچه که در قرآن کریم در مورد حرام بودن طلا برای مردان آیه‌ای نیامده است، اما در احادیث به کرات به این مسئله اشاره شده است و تمام فقهای شیعه نیز بر این مسئله اتفاق نظر دارند. اما سوال اینجاست که آیا این مسئله دلیل و مدرک علمی هم دارد یا خیر؟ این سوال را در ادامه مورد بررسی قرار داده‌ایم.

چرا اسلام طلا را برای مردان حرام کرده است؟

علت حرام بودن طلا و مضرات پزشکی آن برای مردان

تا قبل از اینکه شواهد و قرائن علمی اثبات کنند که طلا برای مرد خوب نیست، تنها علت حرام بودن طلا برای مردان فتواها و نظرات فقهی بود. اما امروزه در کشورهای مختلف، این آزمایش انجام شده و ثابت شده است مردانی که از طلا استفاده می‌کنند تحت تاثیرات منفی آن هستند.

فرقی نمی‌کند که مردان از طلای زرد استفاده کنند یا طلای سفید. به هر حال هر دو دسته از طلا برای مرد حرام بوده، و نماز خواندن با آن جایز نیست. از لحاظ پزشکی نیز هر دو نوع طلا تاثیر یکسان بر بدن مردان دارند. برخی از مردم فکر می‌کنند فقط طلای زرد منع استفاده دارد و این حکم در مورد طلای سفید وجود ندارد، و می‌توانند از طلای سفید به جای طلای زرد استفاده کنند. اما این فکر کاملا اشتباه است و هیچ فرقی بین طلای سفید و طلای زرد نیست.

طی تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۰ در کانادا اعلام شد که طلا به مرور زمان باعث ایجاد عوارض بسیار زیادی در مردان می‌شود. به عبارتی طلا در ابتدا بر روی گلبول‌های سفید و قرمز خون تاثیر می‌گذارد و نسبت آنها را در خون به هم می‌زند. این خلل در نظم و تعداد گلبول‌های سفید و قرمز، باعث تاثیر بر سیستم ایمنی می‌شود و در کارکرد سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد می‌کند.

همچنین به دلیل تفاوت ساختار پوست در مردان و زنان، یون طلا به راحتی از پوست مردان عبور کرده و باعث ایجاد تاثیرات مخرب بر سلول‌های کبدی مردان می‌شود. به همین جهت نیز از دیدگاه علم پزشکی، استفاده از طلای زینتی برای مردان اکیدا ممنوع شده است.

طلا بر روی پوست آقایان خاصیت شبه القایی دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا بر سلول‌های پوستی و سلول‌های خونی آنها تاثیرات مخربی بر جا بگذارد. همین تاثیرات نیز به مرور زمان باعث بروز اختلال در عملکرد سلول‌های کبدی شده، و باعث افزایش غلظت خون بدن نیز می‌شود. به دنبال این عوارض، به مرور انواع مشکلات قلبی نیز پدیدار خواهند شد و در نهایت ممکن است فرد دچار سکته شود.

علت حرام بودن طلا و مضرات پزشکی آن برای مردان

بهترین جایگزین طلا برای مردان

اگرچه که منع استفاده از طلا هم در منابع پزشکی و هم در منابع مذهبی به کرات تکرار شده است، اما با این حال هنوز هم برخی از مردان اصرار به استفاده از طلا دارند. بهتر است شما به عنوان یک مرد، در درجه اول به فکر حفظ سلامتی خود باشید و به جای استفاده از طلا از فلزات دیگر همچون پلاتین، نقره و… استفاده کنید.

شما می‌توانید از زیورآلات رنگ ثابت به جای طلا بهترین استفاده را ببرید و به سلامت خود آسیب نزنید. بنابراین توصیه ما به عنوان بهترین جایگزین طلا برای مردان، استفاده از زیورآلات شبیه طلا و رنگ ثابت است. شما می‌توانید از زیورآلاتی که شبیه به طلای سفید و یا زرد هستند استفاده کنید. جنس این زیورآلات اغلب از نوع پلاتین، نقره، استیل و… است.

انواع زنجیرها، دستبندها، انگشتر و دیگر اکسسوری‌های مردانه با جنس‌های شبیه به طلا موجود هستند، و شما می‌توانید به جای طلا از آنها استفاده کنید. البته نکته مهمی که در زمینه استفاده از بدلیجات باید به خاطر داشته باشید این است که حتما رنگ آنها ثابت باشد و حساسیت زا نباشند.

بهترین جایگزین طلا برای مردان

فلزات رنگ ثابت در اثر مواجهه با آب دچار تغییر رنگ نمی‌شوند و باعث ایجاد حساسیت نیز نمی‌شوند و شما می‌توانید به صورت دائم از آنها استفاده کنید. این مسئله به خصوص برای حلقه ازدواج و ساعت در مردان بیشتر مورد توجه است.

اگر شما نیز دوست دارید همیشه حلقه ازدواج خود را به دست داشته باشید، اما نمی‌توانید از طلا استفاده کنید، بهترین گزینه برای شما فلزات شبیه طلا هستند. بنابراین برای استفاده از اکسسوری‌ها و زیورآلات اول به فکر سلامتی خود باشید و استفاده از طلا را نادیده بگیرید. زیرا طلا عوارض زیادی برای مردان دارد و باعث اختلال در عملکرد بدن اخلال در عملکرد سلول‌های کبدی، سیستم ایمنی بدن و سلول‌های خونی می‌شود.

 

محصولات پیشنهادی
نوشتن دیدگاه