چگونه زردی طلا را از بین ببریم؟

بسیاری از افرادی که به استفاده از طلا علاقه دارند، می‌پرسند که چگونه زردی طلا را از بین ببریم؟ برخی از افراد امکان تعویض طلای خود و جایگزینی آن با طلای سفید را ندارند. بنابراین اولین فکری که به ذهن چنین اشخاصی خطور می‌کند، تغییر رنگ طلای زرد به سفید است. همچنین امروزه بدلیجات با جنس‌های مختلف در دسته جواهرات مورد علاقه خانم‌ها قرار گرفته‌اند. این بدلیجات زیبا اگر کثیف شوند، درخشندگی و زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند.
اگر قصد تغییر رنگ طلای زرد شده به سفید یا برق انداختن بدلیجات خود را دارید، در ادامه این مقاله از زودیکا با ما همراه باشید.

چگونه زردی طلا را از بین ببریم؟

چگونه زردی طلا را از بین ببریم؟

در برخی از مواقع طلای پس از گذشت چند ماه یا چند سال تغییر رنگ می‌دهد. یکی از دلایل تغییر رنگ سطح چنین اکسسوری‌هایی تماس آن‌ها با مواد غذایی با درجه اسیدی و قلیایی بالا است. برای مثال پیاز، پالپ محصولات ارگانیک و غذاهای به شدت نمکی موجب تغییر رنگ سطح طلا می‌شوند. همچنین لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست نیز از جمله عوامل موثر در این اتفاق هستند. این عوامل باعث از بین رفتن روکش بسیار نازک رودیوم روی سطح زیورآلات می‌گردند. با فرسایش تدریجی این روکش آلیاژ طلای سفید واقعی زیر آن نمایان می‌شود که طلای پایه بیشتری نسبت به فلزات سفید دارد. بنابراین رنگ طلایی قرار گرفته در زیر روکش بیشتر در معرض دید قرار گرفته و شما متوجه تغییر رنگ زیورآلات خود خواهید شد.
از بین بردن زردی طلا باید توسط افراد متخصص و در کارگاه‌های طلاسازی یا تعمیر طلا صورت گیرد. برای این منظور طلای زرد را ذوب می‌کنند. هنگامی که طلا در دمای بیشتر از 1064 درجه سانتی‌گراد قرار گرفت، از آلیاژ طبیعی خود جدا می‌شود. سپس طلاساز مقداری آلیاژ جدید به ترکیب اضافه کرده و باعث رنگ رنگ آن می‌گردد. البته این روش برای حالتی امکان‌پذیر است که طلا به صورت شمش یا خالص باشد. اگر قصد تغییر رنگ زرد زیورآلاتی مانند النگوی طلا را داشته باشید، باید از روش دیگری استفاده کنید. برای انجام این کار طلای مورد نظر را در محلولی از پالادیوم و رودیوم قرار می‌دهند. این امر باعث تغییر رنگ جواهر و سفید شدن آن می‌گردد.
لازم به ذکر است که در این روش زردی طلا به طور کامل گرفته نمی‌شود و باید در انتهای کار روکشی از جنس طلای سفید روی آن قرار گیرد. همچنین در صورتی که بدلیجات شما دارای نگین، کریستال یا پلاستیک هستند، از مواد ساینده یا آمونیاک برای پاک کردن آن‌ها استفاده نکنید.
زردی زیاد و راهکارهای از بین بردن آن روی انواع فلزات

زردی زیاد و راهکارهای از بین بردن آن روی انواع فلزات

برخی دیگر از فلزات مانند نقره نیز در اثر گذشت زمان دچار تغییر رنگ می‌شوند. البته ذات نقره به خودی خود سفید است و منظور از زرد شدن نقره کاهش میزان درخشندگی و برق اولیه آن است. برای از بین بردن زردی بدلیجاتی همچون نقره می‌توانید از مواد نقره‌شوی استفاده کنید. این مواد کم‌هزینه که از نقره‌فروشی‌ها می‌توانید آن‌ها را بخرید، به آسانی نقره و طلای شما را تمیز و براق می‌سازند. آبجوی تازه نیز یکی دیگر از راهکارهای از بین بردن زردی نقره است. همچنین قرار دادن زیورآلات نقره درون یک کاسه آب گرم به همراه نمک و تکه‌ای فویل آلومینیومی نیز می‌تواند باعث سفید شدن نقره شود. مالیدن الکل با کمک یک پارچه نرم و بدون پرز نیز راهی موثر برای تمیز کردن بدلیجات مختلف است.
البته در کل برای برق انداختن بدلیجات باید ظرافت و نوع آن‌ها را نیز در نظر بگیرید. همچنین به میزان ماندگاری مواد پاک‌کننده و نحوه استفاده از آن‌ها متناسب با زیورآلات خود توجه کنید. به طور کلی صابون‌های ملایم بهترین و ساده‌ترین راه برای براق کردن انواع بدلیجات است. همچنین شامپو بچه نیز به دلیل داشتن خاصیت اسیدی کمتر گزینه‌ای مناسب برای از بین بردن زردی زیورآلات بدلی به شمار می‌رود. در این خصوص استفاده از پاک‌کننده شیشه عینک، خمیردندان و لیموترش را نیز نادیده نگیرید. البته پیش از استفاده بررسی کنید که برای مثال پاک‌کننده عینک حاوی موادی با خاصیت خورندگی نباشد.
در ضمن ترکیب مقداری جوش شیرین با لیموترش می‌تواند باعث برق انداختن زیورآلاتی با جنس‌های مختلف شود. برخی از زیورآلات روکش‌هایی مقاوم مانند رودیوم چند لایه دارند. اینگونه اکسسوری‌ها معمولا قیمت بالاتری از بدلیجات معمولی دارند. از این رو بهتر است که برای تمیز کردن این نوع زیورآلات از روش‌های از بین بردن زردی طلا و نقره کمک بگیرید. بدلیجات زودیکا شما را از هر گشتن بیهوده ای بی نیاز می کند. شما توانید در منزل خود به راحتی خریدهای خود را انجام دهید.

محصولات پیشنهادی
نوشتن دیدگاه