آموزش آبکاری بدلیجات در منزل

آبکاری بدلیجات در منزل چگونه انجام می‌ گیرد؟ این سوال و موارد این چنینی تاکنون برای بخش زیادی از افراد به خصوص بانوان به وجود آمده اند. همانگونه که می‌ دانید علاقه خانم‌ ها به طلا و جواهرات غیر قابل انکار بوده و از دیرباز تا به امروز همواره به دنبال استفاده از زیورآلات مختلف بوده‌ اند. در عین حال قیمت زیاد طلا و جواهرات و عدم بهره‌ مندی از بودجه کافی موجب شده است که خانم‌ ها به سراغ استفاده از روش‌ های دیگر بروند. در این صورت خرید زیورآلات و بدلیجات انتخابی کاربردی خواهد بود. برخی افراد نیز بدلیجات را در منزل درست می کنند و برای تکمیل آن نیاز به آبکاری دارند. این مورد گفتنیست که انجام مراحل آبکاری در منزل هزینه بر و دشوار خواهد بود؛ به همین علت به نوعی انجام آن در منزل غیرممکن خواهد بود و پیشنهاد می شود که فرایند آبکاری را به یک متخصص بسپارید.

به عبارت دیگر بدلیجات مرغوب بدلیجاتی هستند که به خوبی آبکاری شده باشند تا از ایجاد خط و خش بر روی آن ها جلوگیری شود و از طرفی در برابر عوامل محیطی اکسید نشوند. در اینجا قصد داریم با آبکاری و مراحل آن به طور کامل آشنا شویم. بنابراین اگر تمایل دارید آبکاری بدلیجات را در منزل انجام دهید و یا با این فرایند آشنا شوید با زودیکا همراه باشید.

آموزش آبکاری بدلیجات در منزل

آبکاری چیست؟

قبل از اینکه به سراغ آموزش آبکاری بدلیجات در منزل برویم، ابتدا بهتر است با فرآیند آبکاری آشنا شویم. آبکاری بدلیجات به فرآیندی گفته می‌ شود که با طی کردن آن می‌ توان کیفیت محصولات را به میزان قابل توجهی افزایش داد. در واقع آبکاری که با نام پوشش کاری نیز شناخته می‌ شود روندی است که برای طی کردن آن باید یک جریان الکتریکی ایجاد شود. برای انجام این کار لازم است که به صورت یک لایه، محلول کاتیون فلز مورد نظر را به عنوان روکش قرار داد. با این کار فلز مورد نظر در برابر اکسید شدن، خط و خش و همچنین خوردگی، مقاوم می شود. علاوه بر این آبکاری فرآیندی است که می‌ تواند بدلیجات را چشم نواز و زیباتر کند. برای آبکاری بدلیجات معمولا ترجیح داده می‌ شود از فلزهای ارزشمند مانند طلا، نقره و رادیوم استفاده شود. این فلزها را بر روی متریال با ارزش کمتر مانند نیکل، مس و برنج به عنوان روکش قرار می‌ دهند تا هم از بدلیجات محافظت شود و هم قیمت تمام شده چندان افزایش پیدا نکند.

مراحل جامع آبکاری بدلیجات

مراحل جامع آبکاری بدلیجات

برای آبکاری بدلیجات در منزل چند روش ارائه شده است. تفاوتی ندارد که شما از النگو، دستبند یا گردنبند بدل استفاده می‌ کنید. علاوه بر این امروزه می‌ توان انواع بدلیجات را با سنگ‌ های عقیق، فیروزه، یاقوت و یشم در بازار خریداری نمود. اگر به دنبال آبکاری این زیورآلات و بدلیجات در منزل هستید، ما روش زیر را به عنوان کاربردی‌ ترین راهکار معرفی می‌ کنیم. آبکاری بدلیجات سیانیدی متداول‌ ترین روشی است که امروزه مورد توجه قرار گرفته است که شامل مراحل زیر می شود:

  • آماده سازی

در گام نخست برای آبکاری بدلیجات در منزل توسط فردی که اندکی مهارت دارد باید زیرسازی و آماده سازی به خوبی انجام پذیرد. ابتدا لازم است که زیورآلات و بدلیجات مورد نظر را به خوبی براق و تمیز کنید. اگر ابزار کافی در خانه دارید، می‌ توانید از دینام کمک بگیرید. در عین حال استفاده از فرچه و دستمال نیز می‌ تواند برای مهیا کردن بدلیجات و زیورآلات مناسب باشد. برای اینکه خطوط عمیق را از بین ببرید، می‌ توانید از روغن پنزا نیز کمک بگیرید. پس از اینکه زیرکاری را به خوبی انجام دادید باید براق کردن روی کار را با استفاده از روغن پولیش و فرچه مویی انجام دهید.

  • شست و شو

در گام بعدی برای آبکاری بدلیجات در منزل لازم است که محصول مورد نظر را به خوبی شستشو دهید. این کار را با استفاده از ترکیب آب داغ و پودر شوینده می‌ توان انجام داد. با شستشو دادن کامل بدلیجات می‌ توان چربی‌ های آن را به راحتی از بین برد. در قدم بعدی باید محلول پتاسیم یا سدیم را با آب مقطر درست کرد. یک لیتر آب مقطر و ۳۰ گرم از سیانور پتاسیم یا سدیم کافی است. پس از آنکه بدلیجات مورد نظر را در این محلول قرار دادید باید با آب شهری آن را آبکشی کنید.

  • لیزگیری

برای طی کردن این قدم باید یک لیوان اسید سولفوریک و همچنین یک لیتر آب مقطر ۱۰۰ را مهیا کنید. سپس زیرکاری را درون این محلول قرار دهید. پس از آن با استفاده از آب شهری می‌ توانید بدلیجات را آبکشی کرده و برای از بین بردن رطوبت آن نیز از خاک اره خشک کمک بگیرید.

مراحل جامع آبکاری بدلیجات

  • محفظه آبکاری

گام آخر برای آبکاری بدلیجات در منزل باید به دقت طی شود. در این مرحله باید یک ظرف شیشه‌ ای از نوع فایبرگلاس یا پیرکس تهیه کنید. علاوه بر این انواع ظروف فلزی با پوشش PVC نیز می‌ توانند برای این گام مورد استفاده قرار گیرند.

اکنون لازم است که الکترولیت را درست کنید. الکترولیت شامل یک گرم طلا، ۳ گرم کربنات سدیم، ۵ گرم سیانور سدیم یا پتاسیم، یک استکان جوهر نمک، آب مقطر ۳ گرم، هیدروژن و همچنین یک چهارم استکان محلول آمونیاک است. ترکیبی که تهیه کرده‌ اید را بر روی بدلیجات و درون ظرف مورد نظر بریزید. مدت زمانی که برای آبکاری بدلیجات باید طی کنید ۳۰ ثانیه است. این مدت زمان را به هیچ عنوان سعی کنید افزایش ندهید. هر اندازه بیشتر زمان حمام آبکاری طول بکشد قطعه به سمت مات شدن خواهد رفت.

اکنون آبکاری بدلیجات را در منزل به سادگی انجام داده‌ اید. نکات مختلف دیگری نیز وجود دارند که به شما در این امر کمک می‌ کنند. فراموش نکنید که تمیز کردن بدلیجات نیز خود به عنوان یک روش آبکاری می‌ تواند مدنظر قرار گیرد.

یک نکته مهم در این زمینه وجود دارد که لازم است به آن توجه کنید. همیشه آبکاری بدلیجات آنگونه که گمان می‌ کنید موفقیت آمیز انجام نمی‌ گیرد. به همین علت توصیه می‌ کنیم چنانکه مهارت کافی در این زمینه ندارید و نمی‌ توانید به ابزارهای لازم برای آبکاری بدلیجات دسترسی داشته باشید، به سراغ یک فرد حرفه ای در این کار بروید که با تخصص و دقت بتواند آبکاری را انجام دهد.

فروشگاه بدلیجات زودیکا به عنوان مرکز فروش انواع زیورآلات و اکسسوری ها تلاش کرده است که مطابق با نیاز شما محصولاتی را با بالاترین کیفیت ارائه دهد. اگر به دنبال خرید هدیه برای جشن تولد، نامزدی و همچنین سالگرد ازدواج هستید، توصیه می‌ کنیم از محصولات موجود در زودیکا دیدن کنید.

محصولات پیشنهادی
دیدگاه‌ها  
سلام.من ساعتی خریدم بابندبرنگ رزگلدحالامقداری رنگش رفته فلززیرش مشخص شده آیازودیاک مشکلم راحل میکند؟
سلام خدمت شما. روز بخیر. ساعت را به یک متخصص آبکاری و ساعت بسپارید. فروشگاه زودیکا در این رابطه تخصصی ندارد.
نوشتن دیدگاه