آبکاری طلا روی استیل چگونه انجام می شود؟

بدلیجات استیل بخش بزرگی از محصولات بازار زیورآلات بدلی را تشکیل داده اند. بدلیجات استیل معمولا از همان روز اول ساخت در کارخانه با طلا یا رادیوم آبکاری شده اند تا رنگ آنها ثابت بماند؛ اما شاید بعد از استفاده زیاد بخواهید که زیورآلات استیل شما آبکاری شوند. باید بدانید که آبکاری استیل نسبت به دیگر فلزات به زمان و دقت بیشتری نیاز دارد. علت این موضوع به جنس استیل برمی گردد. استیل در اصل آلیاژی از آهن و دو درصد کربن است. این آلیاژ که سطحی صاف و صیقلی دارد روکش نازک طلا هنگام آبکاری به راحتی روی سطح آن نمی نشیند و نیازمند به دستگاه های مجهز آبکاری است. همان طور که ذکر کردیم تولید کننده ها، زیورآلات استیل را در همان کارخانه با دستگاه های مجهز آبکاری می کنند. با این حال اگر قصد آبکاری زیورآلات استیل را دارید این امر مهم را به متخصص این کار بسپارید. به طور مثال سطح زیورآلات نقره برای آبکاری طلا مناسب نیست و این دو فلز به راحتی به هم متصل و یکی نمی شوند. برای این کار آبکاران متخصص و حرفه ای ابتدا یک لایه فلز مس روی نقره آبکاری می کنند و بعد آبکاری طلا را انجام می دهند تا رنگ اصلی طلا که روی مس به راحتی خود را نشان می دهد نمایان شود. آبکاری طلا روی استیل هم نکات مهمی را می طلبد تا رنگ دلخواه شما روی استیل نمایان شود.

آبکاری طلا روی استیل چگونه انجام می شود؟

آب طلا برای بدلیجات

شاید تا کنون شنیده باشید که آب طلا برای بدلیجات به عنوان روکش استفاده می شود اما اینکه دلیل انجام این کار چیست و آیا روکش طلا ویژگی های خاصی دارد را در این جا بررسی می کنیم. آب طلا در حقیقت لایه ای با ضخامت کم از طلاست که با کمک جریان الکتریکی بر روی سطح بدلیجات با جنس های مختلف اجرا می شود. کاور بدلیجات با آب طلا به دلیل ارتقا درخشندگی و داشتن جلای بیشتر بدلیجات و همچنین بهبود مقاومت اکسسوری در مقابل عواملی همچون خراشیدگی، تغییر رنگ و ... انجام می شود. البته کاور آب طلا برای بدلیجات با در نظر گرفتن ارزش آن از نظر کیفیت ساخت و فلز پایه انجام می شود. به دلیل بالا بودن قیمت طلا، معمولا انجام آبکاری طلا برای همه بدلیجات، صرفه اقتصادی ندارد. برای کاور کردن بدلیجات با آب طلا از روش الکترولیز استفاده می شود به این صورت که بدلیجات را در داخل محلولی خاص قرار داده و جریان الکتریکی به آن وارد می کنند در طی این فرایند ذرات فلز طلا، جذب یون های مثبت فلز پایه بدلیجات شده و سطح اکسسوری کاور می شود. جالب است بدانید گاهی بدلیجات را با کپی از طرح های جواهرات طلا گرانقیمت تولید می کنند و سپس با آب طلا کاور می کنند در چنین مواردی تشخیص نمونه بدل از طلا برای افرادیکه تخصصی در این زمینه ندارند، بسیار سخت خواهد بود.

آب طلا برای بدلیجات

قیمت آب طلا زدن به بدلیجات

در واقعیت، قیمت آبکاری طلا بدلیجات به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی‌توان آن را به طور دقیق پیش‌بینی کرد. برخی از عوامل کلیدی که تاثیر دارند، عبارتند از:

  • عیار طلای استفاده شده: اگر برای آبکاری طلا از طلای 21 عیار استفاده شده باشد، قیمت آبکاری طلا بدل به مراتب بیشتر از قیمت آبکاری با طلای 18 عیار خواهد بود، زیرا طلا با عیار بالاتر ارزش بیشتری دارد.
  • رنگ و تزئینات: آبکاری بدلیجات با طلاهای رنگ‌های مختلف مانند طلا سفید، رزگلد و شامپاین هزینه بیشتری دارند، زیرا برای تولید این رنگ‌ها ممکن است از مواد گران‌قیمتی مانند رودیم استفاده شود.
  • اندازه و وزن بدلیجات: اندازه و وزن بدلیجات نیز بر قیمت تاثیر دارد. بدلیجات با اندازه بزرگتر و وزن بالاتر هزینه بیشتری دارند.
  • شرایط بازار: قیمت طلا در بازار طلا معمولا تغییراتی دارد و این تغییرات ممکن است تاثیری بر قیمت آبکاری طلا بدلیجات داشته باشد.

به طور کلی معمولا طلافروش ها معمولا براساس هر گرم بین ده تا چهل هزار تومان انواع بدلیجات را آبکاری طلا می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان فروش زودیکا تماس بگیرید.

قیمت آب طلا زدن به بدلیجات

مراحل آبکاری طلا روی بدلیجات استیل

اگر شما هم کنجکاو هستید تا بدانید مراحل آبکاری طلا روی بدلیجات استیل چگونه است ما در این مقاله این مراحل را برای شما شرح می دهیم. قبل از انجام هر گونه فرآیند آبکاری باید قطعه مورد نظر را با انجام فرآیند هایی آماده سازی کرد. مرحله اول آماده سازی، سمباده کاری است. در فرآیند سمباده کاری سطوح ناصاف قطعات استیل تبدیل به سطوح صاف می شوند. مرحله بعدی چربی زداییست. با روش هایی مثل انحلال و یا صابونی کردن، چربی ها و کثیفی های روی سطح آن را از بین می برند. مرحله سوم، پرداخت است. شیار هایی که به خاطر خوردگی روی سطح استیل به وجود آمده با کمک انحلال شیمیایی برطرف می شود. مرحله پایانی آماده سازی، خنثی است که اسیدی و قلیایی بودن سطح قطعه را متعادل می کند. بعد از آماده سازی نوبت به آبکاری می رسد. آبکاری طلا روی بدلیجات استیل روش های متنوعی دارد. روش تبادل بار یا غوطه ور سازی، آبکاری به روش اتصال، روش احیا و ... که شرح هر کدام از این روش ها از حوصله این مقاله خارج است.

مراحل آبکاری طلا روی بدلیجات استیل

آبکاری طلایی استیل

در پایان باید بگوییم که آبکاری طلای استیل یک فرآیند پیچیده است که تمامی مراحل آن به دقت بالایی نیاز دارد. همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، آبکاری زیورآلات استیل معمولا نیازی نیست اما در صورت لزوم حتما به سابقه و کیفیت کار محل آبکاری دقت کنید. در نهایت باید گفت که محصولات زودیکا با روش های مدرن و به روز آبکاری شده اند. این نوع آبکاری برای پوست هیچ حساسیت به وجود نمی آوردند و تا مدت طولانی رنگ ثابت به خود می گیرند. پس همین حالا وارد دسته بندی ها شوید و بدلیجات مورد پسند خود را سفارش دهید.

 

نوشتن دیدگاه