تشخیص طلا با آهنربا

طلا به عنوان یکی از گران قیمت ترین و با ارزش ترین فلزات در جهان شناخته می شود که هم کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد و هم می تواند برای ساخت انواع جواهرات ارزشمند مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به نوسانات بازار طلا در کشور ایران، بسیاری از مردم به ویژه خانم ها علاقه مند به خرید طلا برای سرمایه گذاری اند. متاسفانه در این میان برخی از افراد سودجو، زیورآلات بدل یا با روکش طلا را با نام زیورآلات طلا و با قیمت روز طلا می فروشند. در چنین شرایطی تنها کسی که متضرر می شود، فردی است که طلا را خریداری کرده است. برای تشخیص طلای اصل و خالص، راه های زیادی وجود دارد. یکی از تست های ساده ای که می توانید برای تشخیص طلا انجام دهید، استفاده از تست آهن ربا است. تشخیص طلا با آهنربا بسیار ساده است و حتی در مغازه های طلافروشی نیز قابل انجام می باشد. بنابراین اگر به اصل بودن طلا شک دارید، می توانید تست تشخیص طلا با آهنربا را انجام دهید.

تشخیص طلا به وسیله تست آهن‌ربا

برای تشخیص طلا با آهنربا، می توانید از تست ساده ای کمک بگیرید که فقط نیاز به یک تکه آهنربا دارد. برای این کار جواهرات مد نظر خودتان را کنار بگذارید و سپس یک آهنربا را به آن ها نزدیک کنید. در صورتی که طلا به آهنربا جذب شد، به احتمال زیاد تقلبی است. چون خود طلای خالص خاصیت جذب به آهنربا را ندارد و فقط در صورت اضافه کردن یک سری فلزات دیگر به طلا مانند نیکل، شاهد جذب زیورآلات طلا به آهن ربا خواهیم بود. البته طلا فقط در میدان مغناطیسی بسیار قوی (مانند دستگاه MRI) تحت تاثیر قرار می گیرد.

تشخیص طلا به وسیله تست آهن‌ربا

خاصیت آهن ربا

آهن ربا یکی از انواع محصولاتی است که در جهان برای جذب آهن و فلزاتی که خاصیت الکترونی دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. آهن ربا با هر سایز و مدلی، می تواند قطعات آهن و فلزات مختلف را به غیر از طلا به خود جذب کند. از این رو می توان برای تشخیص اصالت فلزات مختلف مانند طلا، از آهن ربا استفاده کرد. طبق نحوه تشخیص طلا با آهنربا، می توانید طلای اصل را از تقلبی تشخیص دهید. روش های دیگری نیز برای تشخیص طلا وجود دارند که می توانید از آن ها کمک بگیرید.

بهترین راه برای خرید طلای اصل، مراجعه به فروشگاهی است که مطمئن باشید فقط طلاهای اصل را به شما ارائه می کند. اگرچه تست های مختلفی برای تشخیص طلا وجود دارند که یکی از آن ها استفاده از آهنربا است، اما نمی توان با قطعیت در مورد عملکرد این تست ها صحبت کرد.

به طور کلی همیشه یک سری افزودنی به طلا اضافه می شوند تا قابلیت انعطاف پذیری و عملکرد آن را بهبود ببخشند. این افزودنی ها می توانند برای تغییر رنگ طلا نیز استفاده شوند که هر کدام خواص متفاوتی دارند. به کار رفتن این افزودنی ها، خلوص طلا را کاهش می دهد؛ اما باعث زیبایی بیشتر زیورآلات طلا می شود. با توجه به خواص متفاوت فلزات اضافه شده به زیورآلات طلا، ممکن است برخی از این زیورآلات به آهنربا حساس شوند و جذب آن گردند. این بدین معنی نیست که طلا در زیورآلات به کار نرفته است. بلکه بدین معنا است که فلزات دیگری نیز همراه با طلا در این زیورآلات استفاده شده اند.

خاصیت آهن ربا

تست تشخیص طلا با سرکه، مکمل تست آهنربا

اگر برای تشخیص طلا با آهنربا دچار تردید هستید و نمی دانید که نتیجه بدست آمده واقعی است یا خیر، می توانید از سایر روش های تست نیز استفاده کنید. یکی دیگر از روش های خانگی که می توانید برای تشخیص طلای اصل مورد استفاده قرار گیرد، استفاده از سرکه است. سرکه یک ماده اسیدی است که با برخی از فلزات واکنش نشان می دهد و باعث تغییر رنگ آن ها می شود. ولی طلا در گروه این فلزات قرار نمی گیرد.

برای انجام تست تشخیص طلای اصل با سرکه، کافیست که طلا را داخل یک ظرف مناسب قرار دهید. سپس مقدار کمی سرکه به آن اضافه کنید. کمی منتظر بمانید تا ببینید آیا طلا دچار تغییر رنگ می شود یا خیر؟ اگر طلا دچار تغییر رنگ شد، به احتمال زیاد خالص نیست و مواد دیگری به آن اضافه شده اند. حتی ممکن است زیورآلات خریداری شده شما فقط با روکش طلا ساخته شده باشد. 

نوشتن دیدگاه