تشخیص طلا از برنج با وایتکس

شاید شما هم به پیشنهاد یکی از دوستانتان به یک طلا فروشی برای خرید طلا رفته‌اید ولی بعد از خرید طلا یا در هنگام فروش آن طلا، متوجه شده باشید که طلایی که خریدید طلا نبوده و فلز برنج بوده است و به بیان ساده‌تر شما طلای بدلی خریدید. شاید این خرید یا رفتار فروشنده که طلای بدلی را به عنوان طلای واقعی به شما فروخته است برایتان خیلی ناراحت کننده باشد و برایتان سوال باشد که چگونه طلای واقعی را از طلای بدلی تشخیص دهم؟ در این مقاله قصد داریم برای شما همراهان همیشگی طرز تشخیص طلا از برنج با وایتکس و سایر روش‌های تشخیص طلای اصلی از طلای بدلی را بیام کنیم، تا هنگام خرید متضرر نشوید.

طلا در وایتکس چه رنگی میشود

شاید شما هم از برخی دوستان یا آشنایانتان شنیده باشید که برای تشخیص طلای واقعی از طلای بدلی می‌توانید از وایتکس استفاده کنید و برایتان جای سوال باشد که آیا این روش یک روش درست برای تشخیص است یا خیر؟ حضور ذهن داشته باشید که طلای اصل با وایتکس واکنش شیمیایی می‌دهد و آن قسمت از طلا که در معرض وایتکس بوده است به رنگ سبزه تیره در می‌آید؛ تست اصل بودن طلا با وایتکس ارزان‌ترین راه ممکن برای تشخیص طلای اصل از طلای بدلی در منزل است که به امکانات خاصی نیاز ندارد. بعد از آنکه مطمئن شدید طلای شما طلای واقعی است آن را با آب سرد فراوان بشورید و آن را به خوبی خشک کنید تا از واکنش بیشتر وایتکس با طلا جلوگیری کنید. هر چقدر طلا بیشتر در ظرف حاوی وایتکس خالص باشد بر هم تاثیر بیشتری می‌گذارند و به مرور زمان وایتکس باعث خوردگی طلا می‌شود. در واقع از آنجایی که واکنش بین وایتکس و طلا یک واکنش شیمیایی محسوب می‌شود؛ به مرور زمان باعث خوردگی و کاهش وزن طلای مورد آزمایش می‌شود.

طلا در وایتکس چه رنگی میشود

برنج در وایتکس چه رنگی میشود

حضور ذهن داشته باشید که امکان دارد طلای بدلی شما فقط رنگی از طلا را داشته باشد و بیشتر از فلزات دیگری مانند فلز برنج و امثال آنها ساخته شده باشد؛ وایتکس با فلز برنج واکنش نشان نمی‌دهد در واقع اگر طلای بدلی که بیشتر حاوی فلز برنج است را در ظرف محتوی وایتکس قرار دهیم فقط مقداری سیاه رنگ می‌شود و مثل طلای واقعی به رنگ سبز در نمی‌آید. در واقع یکی از راه‌های ساده تشخیص طلای بدلی از طلای واقعی در منزل استفاده از وایتکس خالص است. در صورتی که در ترکیبات طلای بدلی شما از فلز طلا هم استفاده شده باشد مقداری تغییر رنگ به سمت سبز در این آزمایش قابل مشاهده است ولی مطمئناً این تغییر رنگ با تغییر رنگ طلای خالص قابل مقایسه نیست، بلکه طیفی از رنگ سبز را شامل شده است که خیلی کمرنگ‌تر از رنگ سبز واکنش وایتکس با طلای خالص است.

برنج در وایتکس چه رنگی میشود

ساده ترین روش‌های شناسایی طلای اصل از طلای بدلی

از روش‌های دیگر شناسایی طلای اصل می‌توانیم به شیوه‌های زیر اشاره کنیم:

  • استفاده از چگالی طلا: در واقع تمام عناصر دارای یک چگالی مخصوص به خودشان هستند؛ مثلاً چگالی طلای اصل برابر است با 33/19 و اگر طلا بدلی باشد به این چگالی نمی‌رسد.
  • استفاده از رسانای حرارتی طلای واقعی: اگر طلایی که خریدید اصل باشد شما می توانید از رسانای حرارتی آن متوجه اصل بودن طلا بشوید. برای این کار کافیست کمی آن را گرم کنید اگر یخی را روی آن قرار دهید به سرعت یخ روی طلا، آب می‌شود.
  • استفاده از خاصیت آهنربایی: حتماً به خاطر داشته باشید که طلای واقعی به هیچ عنوان جذب آهنربا نمی‌شود؛ اگر طلای شما جذب آهنربا شد در واقع شما طلای بدلی خریدید.
  • استفاده از سرامیک: اگر طلای واقعی را بر روی سرامیک بکشید مطمئناً ردی از طلا را بر روی سرامیک مشاهده می‌کنید.
  • استفاده از دندان: شاید بارها دیده باشید که قهرمانان یک رشته ورزشی مدال خود را گاز می‌زنند؛ در واقع اگر طلای واقعی را گاز بزنید رد دندان‌هایتان را بر روی آن مشاهده می‌کنید.
  • تشخیص با صدا: اگر به طلای واقعی خودتان ضربه‌ای بزنید صدای زنگ مانندی از آن به گوش می‌رسد که حدود یک تا دو ثانیه این صدا به طول می‌انجامد؛ در صورتی که صدای متفاوتی شنیدید طلای شما یک طلای بدلی است.
  • استفاده از سکه مسی: برای این کار کافیست که با یک سکه مسی روی طلای خریداری شده خط بیندازید. اگر روی طلا خط افتاد قطعاً طلای واقعی است ولی اگر برعکس آن رخ داد یعنی روی سکه خش افتاد قطعا طلا بدلی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات ما در زودیکا را مطالعه فرمایید.

 

محصولات پیشنهادی
نوشتن دیدگاه