پیرسینگ چیست: انواع، عکس+مزایا و معایب

از گذشته تا به حال پیرسینگ یا سوراخ کردن بدن به عنوان نوعی زیبایی انجام می گرفت. البته نگرانی های زیادی درباره تاثیر ایجاد سوراخ بر روی بخش های مختلف بدن وجود دارد. پس همانند هر کاری قبل از انجام آن باید تمام جنبه های زیبایی، اجتماعی و شرعی آن را در نظر گرفت.

همچنین در مرحله نخست باید محل سوراخ کردن را مشخص کرد. البته قسمت های مختلف بدن را می توان سوراخ کرد و با زیورآلات مختلف تزئین نمود. ولی سوراخ کردن بخش هایی از بدن همچون ناف، بینی، گوش، ابرو، زبان و... از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. ناگفته نماند که سوراخ کردن قسمتی از بدن علاوه بر مزایا دارای معایبی نیز می باشد.

پیرسینگ چیست: انواع، عکس+مزایا و معایب

پیرسینگ چیست؟

پیرسینگ (PIERCING) در واقع سوراخ کردن بخشی از بدن با کمک سر سوزن است که یک قطعه فلز یا جواهر مخصوص همچون نماد یا حلقه داخل آن قرار می گیرد. البته رایج ترین قسمت بدن جهت سوراخ کردن همان گوش ها هستند.

همچنین نقاطی همچون ناف، نوک سینه، اندام تناسلی، زبان، لب ها، بینی و ابروها نیز قسمت هایی از بدن هستند که برای PIERCING مورد استفاده قرار می گیرند. برخی مواقع سوراخ کردن قسمتی از بدن حساسیت، خارش، تورم، قرمزی و زخم را به دنبال دارد و بهبودی آن چند هفته طول می کشد. پس جهت پیشگیری از عفونت باید محل سوراخ شده را با الکل ضدعفونی کرد.

گاهی اوقات پوست اطراف پیرسینگ تغییر رنگ می دهد و بنفش، صورتی، قهوه ای و یا قرمز به نظر می رسد. البته این تغییر رنگ با گذشت چند هفته رفع می گردد. همچنین بسته به اینکه کدام بخش از بدن سوراخ شده و فرد چگونه از آن مراقبت می کند زمان بهبودی کاملا متفاوت است.

پیرسینگ چیست؟

انواع پیرسینگ

همانگونه که قبلا اشاره شد پیرسینگ در نقاطی متعددی از بدن قابل اجرا است که مهم ترین آنها به شرح زیر می باشند.

  • پیرسینگ گوش

سوراخ کردن گوش یکی از متداول ترین عمل های زیبایی در طول تاریخ بوده که قدمتی چند ساله دارد. همچنین سوراخ کردن گوش راست و چپ جزء رایج ترین انواع PIERCING ها می باشد. البته سوراخ کردن گوش راست یا چپ به جنسیت ربطی ندارد. بلکه تنها سلیقه شخصی یا زیباشناسی عمل PIERCING را نشان می دهد.

  • پیرسینگ ناف

سوراخ کردن ناف و قرار دادن یک اکسسوری از جنس فلز یا طلا تمام توجه ها را به سمت شکمی جذاب و صاف جلب می نماید. این نوع PIERCING به 4-12 ماه زمان نیاز دارد تا زخم بهبود یابد. البته این نوع سوراخ کردن بیشتر جنبه زیبایی دارد.

انواع پیرسینگ

  • پیرسینگ بینی

سوراخ کردن بینی و قرار دادن حلقه در آن به سیستم سنتی، اعتقادی و محل زندگی فردی که در آن بزرگ شده است رابطه مستقیمی دارد. امروزه سوراخ کردن بینی بخشی از استایل فرد خبر می دهد. برخی مواقع نیز نماد جامعه شناسی یا مذهبی در جوامع سنتی دارد. البته هنوز حلقه بینی توسط بخش های مختلفی از جامعه غربی پذیرفته نشده است.

  • پیرسینگ ابرو

این نوع سوراخ کردن تقریبا امروزی بوده و به قبیله خاصی تعلق ندارد. همچنین برای راحت قرار دادن اکسسوری روی برآمدگی ابرو باید از یک سوزن کمک بگیرند که به اکسسوری وصل شده است.

  • پیرسینگ زبان

برخی از افراد از چیزهای غیرعادی لذت می برند که یکی از آنها سوراخ کردن زبان است. این نوع PIERCING نیمه عمومی و نیمه خصوصی بوده و در مکالمات روزانه قابل رویت می باشد. البته بعضی از فرهنگ های قبیله ای و باستانی با اهداف آیینی قسمتی از زبان خود را سوراخ می کردند.

  • پیرسینگ گونه و لب

سوراخ کردن لب پایین زیبایی لب فرد را به نمایش می گذارد. همچنین در قبیله های مختلف هدف از سوراخ کردن لب نشانی از مراسم نامزدی است. امروزه سوراخ کردن گونه نیز به انواع PIERCING ها اضافه شده است.

انواع پیرسینگ

مزایای پیرسینگ

پیرسینگ در هر نقطه از بدن صورت گیرد قطعا نوعی زینت و زیبایی محسوب می شود و کارایی زیادی در افزایش زیبایی فرد دارد. البته در گذشته سوراخ کردن نواحی مختلف بدن تنها جنبه زیبایی و جذابیت ظاهری نداشته و با اهداف مذهبی و آیینی مورد استفاده قرار می گرفتند. پس از مزایای مختلف PIERCING می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی

در استایل های پانک و گوتیک سوراخ کردن نواحی مختلف بدن بسیار رایج است. همچنین استفاده از زیورآلات و حلقه ها یا نگین های تک می توانند PIERCING را بهتر به نمایش بگذارند. در هر حالت سوراخ کردن قسمتی از بدن و تزیین آن با زیورآلات نوعی زیبایی به شمار می رود.

  • سوراخ کردن بسیار آسان است

PIERCING نقاط مختلف بدن بسیار ساده است. زیرا سوراخ کردن در سایز بسیار کوچکی صورت می گیرد و فرد درد چندانی را حس نمی کند. پس در صورت رعایت اصول بهداشتی فرآیند بهبودی خیلی سریع است. افرادی که می خواهند فرآیند بهبودی را تسریع بخشند بایستی به خوبی از نقطه سوراخ شده مراقبت کنند.

  • از نظر طب و رسم

سوراخ کردن قسمتی از بدن همچون بینی، ناف، گوش و ... به غیر از جنبه زیبایی در جوامع هندی نوعی طب سوزنی محسوب می شود. پس براساس اعتقادات افراد جوامع مختلف، سوراخ کردن نواحی مختلف بدن برای سلامتی فواید زیادی دارد. برای نمونه سوراخ چپ بینی با بخش تناسلی زن ارتباط داشته و با سوراخ کردن این قسمت می توان دردهای ناشی از پریودی را کاهش داد.

مزایای پیرسینگ

معایب پیرسینگ

معایب پیرسینگ شامل موارد زیر می باشند:

  • آسیب به بافت بدن و خونریزی یکی از مهم ترین معایب سوراخ کردن بدن بوده که در نهایت منجر به پاره شدن مویرگ های خونی می شود.
  • آلرژی و حساسیت به بدلیجات فلزی که تورم، خارش، قرمزی و التهاب را به دنبال دارد.
  • در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی همچون ایدز، هپاتیت B و هپاتیت C بالا است.
  • پارگی عصب
  • تحریک مزمن پوست اطراف PIERCING در طولانی مدت

در حالت کلی سوراخ کردن بدن و تغییر در بافت آن با هدف عمل های زیبایی یا عمل جراحی می تواند خطرناک باشد. البته PIERCING در مقیاس کوچک صورت می گیرد و باید در یک محیط بهداشتی و زیر نظر افراد متخصص انجام شود. در غیر این صورت معایب و عوارض زیادی به دنبال دارد.

معایب پیرسینگ

پیرسینگ زبان نماد چیست

سوراخ کردن زبان در برخی از تمدن‌ها و فرهنگ‌های باستانی به عنوان بخشی از مراسم مذهبی و فرهنگی انجام می‌شده است. تاریخچه این عمل در تمدن‌های آزتک‌ها و مایاها یکی از معتبرترین مثال‌ها است. این نمایش‌های فداکارانه و انعطاف‌پذیری در مقابل درد در برخی از فرهنگ‌ها به عنوان راهی برای نشان دادن ایمان عمیق به اعتقادات مذهبی و تسلیم به اراده ایزدان مورد احترام قرار می‌گرفت. این نوع اعمال می‌توانست تاثیری عمیق در هویت مذهبی و اجتماعی افراد داشته باشد و آن ها را به بخشی از یک جامعه مذهبی تبدیل کند. علاوه بر این برخی از افراد از ظاهر پیرسینگ زبان خود لذت می‌برند و آن را به عنوان یک عنصر از جذابیت شخصی خود می‌پذیرند. این ممکن است به عنوان یک اعلامیه فرهنگی یا انتخاب شخصی دیده شود که نمایانگری از تفکرات و سلیقه‌های فردی است، همچنین پیرسینگ‌ها ممکن است برای برخی افراد به عنوان یک راه برای ابراز هویت و انحصاریت در جامعه و یا برای ایجاد تغییر در ظاهر شخصیت‌شان مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

محصولات پیشنهادی
دیدگاه‌ها  
سلام چه جنسی برای پیرسینگ گوش بخرم که حساسیتی به آن نداشته باشم؟
سلام و درود استیل ضد زنگ یک ماده محبوب و مناسب برای پیرسینگ گوش است، همچنین مس و تیتانیوم نیز ضد حساسیت هستند و مشکلی برای شما ایجاد نمی کنند.
سلام آیا پیرسینگ می‌تواند عوارض جدی داشته باشد؟
سلام بله، اگر پیرسینگ به نادرستی انجام شود یا مراقبت‌های پس از آن نادرست باشد، می‌تواند به عوارض جدی مانند عفونت، خراشیدگی بافت یا تغییر در ساختار بدن منجر شود.
نوشتن دیدگاه