چگونه بدلیجات طلایی را نقره ای کنیم؟

استقبال زیاد مردم از بدلیجات باعث شده تا تنوع در سبک و طرح و رنگ آن‌ها افزایش زیادی پیدا کند‌. ارزش بالا و ظاهر زیبایی که فلز نقره دارد سبب شده تا امروزه بیشتر بدلیجات رنگی نقره‌ای داشته باشند‌. برای اینکه بتوانید بدلیجات طلایی خود را نقره‌ای کنید، راه‌کارهای زیادی وجود دارد. آبکاری نقره فرآیندی پیچیده بوده، که طی آن زیورآلات طلایی به نقره‌ای تغییر رنگ می‌دهند. این رنگ کاملا ثابت است و اگر بدلیجات در مقابل رطوبت و مواد شوینده قرار بگیرند، دچار تغییر رنگ و افت کیفیت نمی‌شوند. انتخاب بهترین نوع آبکاری نقره این امکان را به تولیدکنندگان داده، تا بتوانند زیورآلاتی باکیفیت و رنگ ثابت را روانه بازار کنند.
آبکاری نقره در رنگ‌های مختلفی از جمله نقره‌ای، طلایی و رزگلد صورت می‌گیرد و انتخاب رنگ بستگی به سلیقه افراد دارد. چون بدلیجات طلایی اصولا رنگ ثابتی ندارند و در مجاورت رطوبت به سرعت رنگ ‌رفته و پوسیده ‌می‌شوند، بنابراین بهتر است برای ماندگاری بیشتر آن‌ها از آبکاری نقره استفاده کنید‌. استفاده از رنگ و دستگاه‌های مختلف در فرآیند رنگ کردن بدلیجات طلایی به نقره‌ای سبب شده تا آبکاری با کیفیت‌های مختلفی صورت‌ بگیرد. در آبکاری یا روکش دادن زیورآلات طلایی با نقره، سطح مورد نظر با مواد خالص و درجه یک به گونه‌ای پوشش داده می‌شود که اثری از رنگ سطح زیرین باقی نمی‌ماند و بدلیجات رنگی نقره‌ای و براق پیدا می‌کنند.‌

چگونه بدلیجات طلایی را نقره ای کنیم؟

هرآنچه درباره‌ی آبکاری طلا باید بدانید

رنگ سفید و نقره‌ای به دلیل غلظت بالایی که دارد برای آبکاری بدلیجات بهترین گزینه به شمار می‌رود. برای اینکه رنگ‌آمیزی بدلیجات به بهترین شکل ممکن باشد، باید ابتدا سطح بدلیجات طلایی را از هر گونه آلودگی و زنگ‌زدگی و اکسید شدن تمیز کنید و سطحی صاف و صیقلی داشته باشید. پس از آن فلز نقره با عیار بالا انتخاب و درون کوره حرارت داده می‌شود تا کاملا رقیق شود و بتواند سطح زیورآلات طلایی را به خوبی پوشش دهد‌. در این زمان بدلیجات درون فلز نقره‌ای که آب شده قرار داده می‌شوند و زمانی که سطح آن‌ها به طور کامل پوشش داده شد، از داخل مواد آبکاری شده بیرون آورده می‌شوند.
بدلیجات طلایی که آبکاری شده‌اند پس از سرد شدن رنگی نقره‌ای و براق پیدا می‌کنند. اگر براقیت و درخشش بدلیجات برای شما اهمیت دارد باید آبکاری را با آب رادیوم و طلا انجام دهید. اگر دوام و طول عمر زیورآلات برای شما اهمیت دارد قطعا روکش نقره برای شما بهتربن گزینه است. بدلیجات طلایی پس از افت کیفیت با روکش نقره پوشش داده می‌شوند و شما می‌توانید مجدد از آنها استفاده کنید. ترکیب روکش نانویی با نقره نه تنها استحکام کار را ببشتر می‌کند بلکه باعث براق شدن کار هم می‌شود. کار رنگ آمیزی بدلیجات به صورت کاملا دقیق و ظریف صورت می‌گیرد تا فضایی خالی نماند.

هرآنچه درباره‌ی آبکاری طلا باید بدانید

آبکاری طلا در نقره یعنی چی؟

نقره شباهت زیادی به طلای سفید دارد از آن جهت رنگ کردن زیورآلات طلایی به نقره‌ای با استقبال زیاد مردم مواجه شده است‌. بدلیجات طلایی مدل‌های متنوعی دارند به همین دلیل رنگ کردن آنها کاری زمان‌بر بوده و به دفت زیادی هم نیاز دارد. روکش نقره‌ای رنگی که باعث سفید و براق شدن بدلیجات طلایی می‌شود به کمک فرچه مخصوص هم قابل اجرا بوده که ماندگاری کار را بیشتر می‌کند. برای اینکه آبکاری به صورت کاملا عمقی صورت بگیرد و تمام اجزای زیورآلات را به خوبی پوشش دهد مواد ابتدا به صورت رقیق و پس از آن غلیظ استفاده می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام آبکاری باید به آن توجه کنید استفاده از مواد اولیه خالص و درجه یک است.
رنگ نقره‌ای برگرفته از فلز براق و خاکستری رنگ نقره است که ارزش اقتصادی زیادی هم دارد‌. وقتی این روکش بر روی بدلیجات طلایی قرار می‌گیرد، در واقع ارزش کار را هم بیشتر می‌کند. حرارت دادن زیورآلاتی که آبکاری شده‌اند باعث می‌شود تا رنگ به عمق فلز نفوذ کرده و در مقابل رطوبت و حرارت و حتی مواد شیمیایی هم دوام بیشتری داشته باشد. تبدیل رنگ بدلیجات از طلایی به نقره‌ای سبب شده تا تنوع زیورآلات در بازار بیشتر شود. برای جلوگیری از اکسید شدن مجدد بدلیجات رنگ شده از روکش‌های نانویی استفاده می‌کنند که ظاهر لوازم را هم زیباتر زیباتر براق‌تر می‌کند.
آبکاری طلا و نقره قدمتی پیشینه دارد و این کار در ابتدا به کمک دست و لوازم ساده صورت می‌گرفت اما امروزه به کمک دستگاه‌های ظریف و پیشرفته و با دقت و سرعت بالا صورت‌ می‌گیرد. مهم‌ترین مرحله این کار حرارت دادن مواد اولیه است که باید غلظت مشخصی داشته باشد تا آبکاری نقره با بهترین شکل و با رنگی روشن و شفاف صورت بگیرد و هیچ‌گونه تیرگی نداشته باشد و تمام سطح بدلیجات طلایی به صورت یکدست نقره‌ای شوند.

آبکاری طلا در نقره یعنی چی؟

برق انداختن بدلیجات طلایی

در صورتی که مدت زمان زیادی از زیورآلات خود استفاده کنید، کم کم جرم و آلودگی بر سطح آن نشسته و رنگ آن ها کدر می شود. این موضوع درباره بدلیجات نیز صدق می کند اما چاره چیست؟ در مورد زیورآلات طلا راه های زیادی برای تمیز کردن و برق انداختن آن ها هست اما در مورد بدلیجات با توجه به جنس و نوع روکش مورد استفاده بر روی سطح آن، محدودیت های زیادی وجود دارد. برای برق انداختن بدلیجات طلایی و نقره ای با رنگ ثابت راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به معرفی متداول ترین و البته بهترین روش می پردازیم اما در مورد بدلیجاتی که از ثبات رنگ آن ها مطمئن نیستیم باید با دقت بیشتری وارد عمل شویم. برای برق انداختن بدلیجات، بهترین راهکار استفاده از برس نرم و دستمال نخی بدون پرز نم دار است. ابتدا سعی کنید با یک برس نرم، گرد و غبار نشسته بر روی درزها و شیارهای اکسسوری خود را تمیز کنید سپس با استفاده از یک دستمال نمدار به آرامی سطح آن را ماساژ دهید. در انتهای کار حتما از خشک بودن، سطح اکسسوری خود اطمینان حاصل نمایید و در صورت مرطوب بودن، با استفاده از یک دستمال سطح آن را کاملا خشک کنید. دقت داشته باشید که استفاده از مواد شیمیایی و الکل می تواند به روکش بدلیجات شما آسیب وارد کند لذا تا حد امکان از این مواد برای برق انداختن بدلیجات خود استفاده نکنید. در صورتی که با روش بالا موفق به برق انداختن بدلیجات طلایی و نقره ای خود نشدید می توانید از روش آبکاری برای پرداخت بدلیجات خود استفاده کنید.
در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی کافی در رابطه با آبکاری طلا و همچنین چگونگی برق انداختن بدلیجات به شما عزیزان ارائه کنیم.، امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

برق انداختن بدلیجات طلایی

چگونه رنگ بدلیجات را از بین ببریم

برای حذف رنگ از بدلیجات معمولا از مواد شیمیایی یا تکنیک‌های خاصی استفاده می‌شود، اما مهم است که قبل از هر گونه عملیات حذف رنگ، از ایمنی خود و محیط پیرامون مراقبت کنید و دقت کنید که بدلیجات خود را آسیب نرسانید. یکی از روش‌های متداول برای حذف رنگ از بدلیجات استفاده از مواد شیمیایی مانند اسیدها، قلیایی‌ها و رقیق‌کننده‌های پوششی است. این روش برای جدا کردن پوشش رنگی از بدلیجات معمولی استفاده می‌شود. مواد شیمیایی را به مطابقت با دستورالعمل تولیدکننده و با دقت بر روی سطح بدلیجات اعمال کرده و سپس با یک قطعه پارچه نرم و تمیز چون یک مسواک نرم، آن را تمیز کنید. توجه داشته باشید که این روش‌ ها ممکن است بسته به نوع بدلیجات و مواد آن ها متفاوت باشند. قبل از انجام هر کاری بر روی بدلیجات، توجه داشته باشید که این روش‌ها ممکن است به بدلیجات آسیب برساند، به ویژه اگر بدلیجات دارای سنگ‌ و نگین باشند. برای جلوگیری از آسیب به آن ها، بهترین راه انجام این کارها توسط حرفه‌ای ماهر است یا قبل از هر اقدامی با فروشنده مشورت کنید.

محصولات پیشنهادی
نوشتن دیدگاه