چه چیزی طلا را جذب میکند

طلا یک عنصر فلزی بسیار گرانبها است که ظاهر و جلایی منحصر به فرد دارد. این عنصر زرد رنگ به سختی پیدا می شود و همین کمیاب بودن، آن را بیشتر ارزشمند کرده است. انسان از زمان های دور همواره به دنبال استخراج این فلز بوده است و پیوسته تلاش کرده، تا راه های جدید و موثری برای پیدا کردن آن به کار گیرد.

همین قضیه باعث شده تا افراد به این فکر بیفتند، که چگونه می توان این عنصر را جذب و پیدا کرد؟ این پرسش همواره ذهن بشر را درگیر خود کرده و در طول تاریخ افراد زیادی به یافتن جوابش مشغول شده اند. اهمیت و ارزش طلا به حدی است که تبدیل سایر عناصر به آن همیشه رویا و آرزویی شیرین بوده است. اگر شما هم به این فلز گرانبها علاقه دارید و می خواهید اطلاعات خود را درباره این عنصر زیبا افزایش دهید؛ تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که آیا این فلز توسط چیزی جذب می شود؟

چه چیزی طلا را جذب میکند

آشنایی با ویژگی های طلا

یافتن این عنصر به صورت خالص کاری بسیار دشوار است؛ معمولا این فلز به صورت ترکیب شده و مخلوط با مواد دیگر یافت می شود. بعد از استخراج سنگ ها و قطعات حاوی طلا، در یک فرآیند خاص این عنصر از سایر مواد و عناصر دیگر جدا می شود و به صورت خالص در می آید. این عنصر تمام ویژگی های فلزات مثل قابلیت چکش کاری و شکل پذیری و رسانایی را دارد. طلا به دلیل داشتن برخی ویژگی های منحصر به فرد، از سایر فلزات متمایز می شود. رسانایی الکتریکی و گرمایی آن بسیار بیشتر از سایر فلزات است و به همین دلیل در تولید قطعات الکتریکی خاص، از این عنصر استفاده می شود.

این عنصر بسیار منعطف است؛ به صورتی که می توان آن را به رشته ها و نخ هایی باریک در آورد تا در تولید زیورآلات و حتی لباس های فاخر استفاده شود. این عنصر بر خلاف سایر فلزات اکسید نمی شود و تمایل آن برای واکنش پذیری بسیار اندک است. این موارد باعث شده تا طلا به عنوان فلزی مهم و ارزشمند، در تاریخ بشریت مطرح شود.

در مورد زمان کشف این فلز اختلاف نظر وجود دارد؛ اما آثار به جا مانده از تمدن های کهن نشان می دهند که طلا از قرن ها پیش، برای تزیین و همچنین به عنوان پول برای داد و ستد کاربرد داشته است. احتمالا اولین برخورد انسان با این فلز، در کنار رودی جاری بوده است؛ به گونه ای که بشر با نگاه کردن به رنگ و درخشش این عنصر، مجذوب آن شده است و دیگر نتوانسته از آن چشم پوشی کند.

آشنایی با ویژگی های طلا

آیا طلا توسط چیزی جذب می شود؟

اگر بخواهیم جوابی ساده و سر راست به این پرسش بدهیم؛ باید بگوییم پاسخ خیر است. تقریبا هیچ ماده یا عنصری طلا را جذب نمی کند. بعضی افراد ممکن است به این فکر کنند که واکنش آهنربا در برابر این فلز چگونه است؟ آیا آن را جذب می کند یا اگر جذب نکند یعنی طلا اصل است؟ می توان گفت آهنربا این فلز را جذب نمی کند؛ ولی اگر درصدی از این فلز با آهن ترکیب شده باشد، ممکن است که توسط آهنربا جذب شود.

بنابراین آهنربا وسیله ای دقیق برای بررسی اصل بودن این عنصر نیست. روش های دیگری نیز وجود دارد که اغلب برا اساس ویژگی های مغناطیسی عمل می کنند. از آنجایی که ویژگی های مغناطیسی این فلز خاص هستند، نمی توان به این موارد زیاد اعتماد کرد. رفتار مغناطیسی طلا در دماهای مختلف و با توجه به عناصری که در آلیاژ آن شرکت دارند، متفاوت خواهد بود.

آیا طلا توسط چیزی جذب می شود؟

از روش های دیگر که برای شناسایی این عنصر استفاده می شود؛ به کار بردن فلز جیوه است. برخی ادعا می کنند که جیوه کشش و میل به سمت طلا دارد. این ادعا هیچ سند و مدرک علمی معتبری ندارد. در واقع مسئله ای که ثابت شده، این است که جیوه مثل بسیاری از فلزات می تواند با طلا آلیاژ تشکیل دهد.

جیوه در تماس با این عنصر، آن را در خود حل می کند و بعد در فرآیندی با جدا کردن جیوه، عنصر خالص خواهید داشت. از روش هایی که برای جداسازی جیوه استفاده می شود؛ حرارت دادن آن است. این فرآیند به حدی انجام می شود تا در نهایت تمام جیوه موجود تبخیر و از آلیاژ جدا شود.

در انتها به شما توصیه می کنیم به افرادی که می گویند چیزی این فلز را جذب می کند، اعتماد نکنید و برای اطمینان از اصل بودن محصول، به روش های معتبر موجود مراجعه کنید. بهترین کار برای در امان ماندن از محصولات تقلبی، خرید از فروشگاه های معتبر و شناخته شده است. برای مطمئن شدن از اصالت کالا می توانید به متخصصین مربوطه نیز مراجعه کنید.

 

محصولات پیشنهادی
دیدگاه‌ها  
سلام مطلب مفید و کاملی بود. فقط کاش نحوه جداسازی طلا از سنگ معدنی را هم توضیح میدادید
سلام و درود بله حتما این مطلب نیز به محتوای این صفحه اضافه خواهد شد.
سلام وقت بخیر اگه طلا چیی راجذب کند، تقلبی است؟
سلام و درود. طلا به صورت طبیعی جذب نمی‌شود و در مقابل بسیاری از مواد و عناصر مقاوم است. اگر یک جسم طلا تقلبی باشد، معمولا به مواد دیگری که دارای رنگ طلایی هستند، مخلوط شده است. برخی از موادی که برای تقلب طلای جعلی استفاده می‌شوند شامل زامیاک، مس، نقره، نیکل، و آلیاژهای مختلف می‌شوند.
سلام میخوام درباره جیوه و جذب طلا برام یک توضیح مختصر بدید؟
سلام طلا یک فلز بسیار خنثی و پایدار است و در شرایط عادی، به طور طبیعی با هیچ ماده‌ای واکنش نمی‌دهد. یکی از شایعاتی که به تازگی پخش شده است، این است که ماده کمیابی به نام جیوه قرمز توانایی جذب شدن به طلا را دارد و می‌توان با استفاده از آن، طلای اصل را تشخیص داد. این شایعه درست نیست و می‌توان آن را تکذیب کرد.
میخوام بدونم طلا با استفاده از آهن ربا جذب میشه؟ اگر طلا توسط آهن ربا جذب بشه اصل هست یا تقلبی؟
درود بر شما در پاسخ به سوالتان باید گفت که طلا توسط آهن ربا (آهن مغناطیسی) جذب نمی‌شود. اگر کسی ادعا کند که طلا با استفاده از آهن ربا جذب می‌شود، این ادعا اشتباه است. طلا یک فلز غیرمغناطیسی است و ویژگی مغناطیسی ندارد. بنابراین، هر گونه ادعا یا فعالیتی که این امر را ادعا کند، ممکن است نشانگر تقلب یا اطلاعات نادرست باشد.
سلام آیا طلا جذب فلز می‌شود؟
سلام. طلا به دلیل خاصیت غیرفلزی و استحکام اتمی بالا، به فلزات دیگر جذب نمی‌شود. این به این معناست که طلا در تعامل با فلزات، نه تنها جذب نمی‌شود بلکه به طور عمده واکنش نشان نمی‌دهد.
نوشتن دیدگاه